کشورهایی که یک زن رهبری آنان را برعهده دارد

دو هفته پیش یک زن برای اولین بار به‌عنوان رئیس جمهوری اتیوپی انتخاب شد. انتخاب یک زن برای اولین بار آن هم در یک کشور آفریقایی در رسانه‌های خبری سروصدای زیادی به پا کرد. سهله ورک زوده، فرزند ارشد خانواده‌ای چهار نفری است. او که ۶۸ سال دارد درس علوم طبیعی را در فرانسه خوانده و سال‌ها در سمت‌های مختلفی در سازمان ملل فعالیت کرده است. رئیس جمهوری اتیوپی ازدواج کرده و دو فرزند پسر نیز دارد. به بهانه ریاست جمهوری او به سراغ زنانی که در حال حاضر رهبری کشورها را بر عهده دارند رفته‌ایم. در ۲۳ کشور جهان اکنون یک زن در سمت ریاست جمهوری، نخست‌وزیری یا صدراعظمی قرار دارد. با روی دیگری از زندگی زنان سیاستمدار که دنیا را اداره می‌کنند بیشتر آشنا شوید.

نخست‌وزیر کنونی بنگلادش از سال ۲۰۰۹ تاکنون
شیخ حسنیه واحد ۶۱ ساله
حسنیه واحد فرزند ارشد بنیانگذار بنگلادش است. او به‌عنوان یکی از ۱۰۰ زن قدرتمند جهان در سال ۲۰۱۷ انتخاب شده است. حسنیه به‌دلیل فعالیت‌های پدرش از کودکی زندگی پر از ترسی داشته و سال‌های کودکی در پناه مادر بزرگ و سال‌ها در خانه بوده و حتی نمی‌توانسته به مدرسه برود. خانواده او زمانی که وی در بنگلادش نبود به قتل رسیدند. در سال ۲۰۰۴ حسنیه از یک عملیات انتحاری که منجر به کشته و زخمی شدن بیش از ۲۰۰ نفر از اعضای حزب سیاسی‌اش شد جان سالم به در برد. همسرش نیز در سال ۲۰۰۹ مرد. دخترش اکنون در کانادا و پسرش که گفته می‌شود از ثروتمندترین مردان بنگلادش است در امریکا زندگی می‌کند. او پس از بازگشت به بنگلادش به‌دلیل تلاش‌هایش برای صلح و امنیت جایزه صلح یونسکو وجایزه ماهاتما گاندی و رابین درانات تاگور در ۱۹۹۸ را دریافت کرد. او همچنین چندین و چند دکترای افتخاری از دانشگاه‌های معتبری در آسیا و امریکا دریافت کرده است. زندگی پرفراز و نشیب حسنیه دستمایه درامی مستند شده است که در سال ۲۰۱۸ ساخته شد.

رئیس جمهوری لیتوانی از سال ۲۰۰۹ تاکنون
دالیا گریباسکوئه ۶۱ ساله
دالیا از یک خانواده کارگرزاده متولد شد. پدرش برقکار و مادرش فروشنده بود. از دانش‌آموزان باهوش مدرسه و علاقه‌مند به تاریخ، جغرافی و فیزیک و البته از بازیکنان پرشور بسکتبال در دوران دانش‌آموزی. دالیا اقتصاد را در دانشگاه سن پترزبورگ خواند. در زمان دانشجویی در یک کارخانه کار می‌کرد اما پس از آن در بخش‌های مختلف وزارت دارایی وکار به مرور پیشرفت کرد. او از جمله کسانی است که به شجاعت در گفتن حقیقت معروف است. دالیا تا پیش از ریاست جمهوری در خانه‌ای در حومه شهر زندگی می‌کرد. او ازدواج نکرده و می‌گوید فرصتی برای تفریح ندارد اما اگر فرصت کند ترجیح می‌دهد کتاب بخواند و موسیقی گوش کند. دالیا می‌گوید «رؤیای تعطیلات ندارد.» نتیجه مثبت کار برای او از هر تعطیلاتی بهتر است.
از توانایی‌های مؤثر دالیا می‌توان به این موضوع اشاره کرد که او به لیتوانیایی، انگلیسی، روسی، فرانسوی و لهستانی مسلط است.

صدر اعظم آلمان از سال ۲۰۰۵ تا کنون
آنگلا مرکل ۶۳ ساله
خانم سیاستمدار که بارها به‌عنوان قدرتمندترین زن جهان انتخاب شده است هر روز صبحانه را با همسرش می‌خورد و مثل هر شهروند عادی دیگر اخبار مهم‌ترین مسائل سیاسی جهان را دنبال می‌کند و بعد به محل کار می‌رود. همسر مرکل به ندرت در کنار او در مراسم‌ رسمی حاضر می‌شود چرا که زندگی معمولی بدون حضور همیشگی دوربین‌ها و خبرنگاران را ترجیح می‌دهد. با این حال مرکل و همسرش معمولاً با همدیگر به پیاده روی می‌روند و از تفریحات و علاقه‌مندی‌های دیگرشان شرکت در اپراست. مرکل به ساده پوشی معروف است و بارها در برابر این سؤال که چرا لباس‌های ساده و تکراری می‌پوشد پاسخ داده که چون کار او مدلینگ نیست! این ساده پوشی شاید ریشه در روحیه صرفه‌جوی مرکل نیز داشته باشد. او ترجیح می‌دهد با خطوط هوایی معمول سفرهایش را انجام دهد به جای اینکه سوار جت اختصاصی دولت شود. مرکل که دکترای شیمی فیزیک دارد علاوه بر سیاست در کارهای دیگری هم خبره است و از او به‌عنوان یک سرآشپز حرفه‌ای یاد می‌کنند که سوپ سیب زمینی، استیک و کیک زردآلویش معروف است و البته همه اطرافیانش می‌دانند او عاشق کلم پیچ سبز و سوسیس سرخ شده آلمانی است. او از زمان دانشجویی و همزمان با انقلاب‌های دهه هشتاد به فعالیت‌های سیاسی وارد شد و کم‌کم به دبیرکلی حزب دموکرات مسیحی رسید. رویکرد مرکل به مسائل اقتصادی علمی است. برای مثال او مخالف کمک اقتصادی به یونان ورشکسته بود چرا که معتقد بود یونان باید ولخرجی‌هایش را کنار بگذارد و خود وضعیت اقتصادی‌اش را سر و سامان دهد. با این حال او از جمله چهره‌های مؤثری است که تلاش قابل توجهی کرده که چهره خشنی که از آلمان در قرن بیستم ساخته شده بود را تغییر دهد و با کمک به پناهجویان یونانی چهره‌ای باشفقت به نمایش بگذارد. او به «مادر ملت» معروف است.

رئیس جمهوری مالت از ۲۰۱۴ تاکنون
ماریه لوئیس کلره رپریکا ۵۱ ساله
رئیس جمهوری کشور کوچک مالت جنوب ایتالیاست. ماریه در دانشگاه علوم انسانی خوانده و پس از آن وارد دولت شد. زمانی که همسرش فهمید که او برای ریاست جمهوری نامزد شده خشکش زد! با این حال به حمایت از او ادامه داد. همسر ماریه بسیار خجالتی است و در کمتر مصاحبه‌ای حاضر می‌شود اما بارها عنوان کرده که خوشحال است که زنی زیبا و مهربان در خارج از خانه و مهربانتر در داخل خانه دارد! ماریه عاشق فوتبال و عکاسی است و یک دختر دارد.

رئیس جمهوری تایوان از ۲۰۱۶ تا کنون
تسای اینگ ۶۲ ساله
تسای که اسمش به معنی «قهرمان» است حقوقدان، وکیل و سیاستمدار تایوانی است. او دکترای حقوقش را از دانشگاه لندن دریافت کرد و سپس به کشور بازگشت و از آن زمان فعالیت سیاسی می‌کند. او علی رغم مخالفت چین با رئیس جمهوری امریکا دیدار کرد با این حال از جمله تایوانی‌هایی است که به مصالحه و تعامل با چین به شرط به رسمیت شناختن دموکراسی تایوان معتقد است.
تسای ازدواج نکرده است و دو گربه به‌ نام‌های «تنیک تینک» و «آه تسا» دارد.

رئیس جمهوری کرواسی از ۲۰۱۴ تا کنون
کلیندا گرابار کیتاروویچ ۵۰ ساله
رئیس جمهوری کرواسی شاید تا پیش از جام جهانی چندان شناخته شده نبود اما پس از حضورش در ورزشگاه و حمایت از تیم ملی کشورش که نایب قهرمان شد حالا همه جهان او را می‌شناسند. کلیندا خانواده‌ای مزرعه دار داشت اما خودش در دانشگاه روابط بین‌الملل را انتخاب کرد و در این رشته دکترا دارد. او به زبان‌های کرواتی، انگلیسی، اسپانیایی، پرتغالی و آلمانی مسلط است و به فرانسوی و ایتالیایی آشناست.
او کارش را از فعالیت در شاخه زنان و جوانان حزب آغاز کرد و از آن دست سیاستمدارانی است که علاقه زیادی به فعالیت در شبکه‌های اجتماعی دارد و در فیس بوک، توئیتر و اینستاگرام چندصد هزار دنبال‌کننده دارد. او ازدواج کرده و دو فرزند دارد که یکی از آنها اسکیت باز حرفه‌ای است. یکی از بحران‌هایی که برای کلیندا در دوره ریاست جمهوری‌اش پیش آمده یک رسوایی مالی بوده، رسوایی ای که در آن همسرش متهم شد که از ماشین دولتی برای رفت و آمد شخصی استفاده کرده است!

نخست‌وزیر انگلستان از سال ۲۰۱۶
ترزا می ۶۲ ساله
فمینیست سرسخت، بهترین توصیفی است که می‌شود از ترزا ارائه داد. او که در دانشگاه آکسفورد جغرافی خوانده پیش از عضویت در پارلمان بریتانیا در بانک کار می‌کرد. او پس از عضویت در پارلمان سال‌ها در وزارتخانه‌های مختلف وزیر بوده است و بعد از مارگارت تاچر دومین زنی است که در انگلستان به نخست‌وزیری رسیده است. ترزا می‌ یک مسیحی معتقد و فرزند یک کشیش است که به‌طور مرتب جمعه‌ها در کلیسا حاضر می‌شود. او از قوانین حمایت‌کننده زنان پشتیبانی می‌کند و گروه‌هایی را برای گسترش فعالیت سیاسی زنان تشکیل داده است. از علاقه مندی‌های ترزا می‌ که همه درباره آن صحبت می‌کنند علاقه به کفش و دقتش در انتخاب کفش است. با وجود اینکه قدرت می‌ در سیاست فعلی اروپا نظیر ندارد با این حال عکاسان و خبرنگاران همیشه به دنبال وجه دیگر زندگی او بوده‌اند و پوشش و مدی که دنبال می‌کند را به نمایش می‌گذارند.

رهبر میانمار از سال ۲۰۱۶ تاکنون
اونگ سوچی ۷۳ ساله
اونگ سوچی به‌دلیل بحران اخیر میانمار در بین ایرانیان و مسلمانان جهان شناخته شده است. سوچی، دکتری شرق شناسی را از لندن گرفت و سپس به میانمار بازگشت تا برای استقلال این کشور مبارزه کند. اما همسرش اجازه ورود به کشور را نداشت و اونگ نیز می‌دانست اگر از کشور خارج شود دیگر نمی‌تواند به آن برگردد برای همین تن به خروج از کشور نداد و دیگر همسرش را که بر اثر بیماری مرد، ندید. او از زمان بازگشت به کشور ۱۵ سال در حصر خانگی بود. اونگ به‌دلیل فعالیت‌هایش برای برقراری صلح، جایزه صلح نوبل را در ۱۹۹۳ دریافت کرد اما پس از بی‌تفاوتی‌های اخیرش به کشتار مسلمانان میانمار بسیاری از سیاستمداران و روزنامه نگاران منتقد خواستار بازپس‌گیری جایزه صلح نوبل از او شدند.

رئیس جمهوری اتیوپی از ماه اکتبر ۲۰۱۸
سهله ورک زوده ۶۸ ساله
سهله ورک زوده اخیراً به‌عنوان اولین رئیس جمهوری زن اتیوپی انتخاب شد. ورک زوده پیش از این نماینده ویژه آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد و رئیس دفتر این سازمان در اتحادیه آفریقا بود. سهله ورک زوده تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در مدرسه لیسه گابر مریم در آدیس آبابا گذراند و پس از آن برای تحصیلات دانشگاهی در رشته علوم طبیعی به دانشگاه مونپلیه فرانسه رفت.

نخست وزیر نامیبیا از سال ۲۰۱۵ تاکنون
سارا کوگونگلوا ۶۰ ساله
یک سیاست‌مدار اهل نامیبیا و نخست‌وزیر کنونی این کشور است. سارا اقتصاد را در دانشگاه پنسیلوانیا خواند و سپس به کشورش بازگشت و از آن زمان تا کنون در سمت های مختلفی مشغول به کار بوده است.

نخست وزیر نروژ از سال ۲۰۱۳ تاکنون
اِرنا سُلبِرگ ۵۶ ساله
سیاست‌مدار اهل نروژ است که از سال ۲۰۱۳ نخست‌وزیر نروژ، و از سال ۲۰۰۴ رهبر حزب محافظه‌کار بوده‌است. او در حال حاضر بالاترین مقام اجرایی نروژ است. وقتی ۱۶ سال داشت در مدرسه مشکل داشت و تشخیص دادند مشکل خوانش‌پریشی دارد. در سال ۱۹۸۶ از دانشگاه برگن در رشته جامعه‌شناسی، علوم سیاسی، آمار و اقتصاد کارشناسی ارشد گرفت. در ۱۹۹۶ با یک تاجر و از اعضای قبلی حزب محافظه‌کار به نام سیندر فینس (Sindre Finnes) ازدواج کرد و از او بچه دارد.

رئیس جمهوری نپال از ۲۰۱۵ تاکنون
بیدا باهداری ۵۶ ساله
اولین زن در نپال است که دکترا دریافت کرده است، او دغدغه محیط زیست و زنان دارد. همسرش در یک تصادف کشته شد که گفته می شود عامدانه بوده است. او ۴ دختر دارد.

نخست وزیر آروبا از سال ۲۰۱۷ تا کنون
اولین ویور کراس ۵۱ ساله
حقوق را در دانشگاهی در هلند خواند و سال ها به عنوان بازرس مالیات و همین طور مشاور حقوقی و وکیل فعالیت می کرد. سپس عضو پارلمان اروپا شد و بعد از چندی به عنوان نخست وزیر برگزیده شد.

نخست وزیر نیوزیلند از سال ۲۰۱۷ تا کنون
جاسیندا آردن ۳۸ ساله
او از نوجوانی عضو حزب کارگری بود و بعد از عضویت در پارلمان فعالیت سیاسی اش را جدی تر گرفت.

رئیس جمهوری سنگاپور از سال ۲۰۱۷ تا کنون
حلیمه بنت یعقوب ۶۴ ساله
او فردی توانا و محبوب توصیف شده است که به چند فرهنگی مردم کشورش احترام می گذارد.

نخست وزیر ایسلند از سال ۲۰۱۷ تاکنون
کاترین جاکوبس دتیر ۴۲ ساله
فارغ التحصیل ادبیات ایسلندی است و پیش از این در چند دوره وزیر آموزش و پرورش بوده است. او خانواده ای فرهیخته و برجسته را پرورش داد و از سه پسر او دوتای آن ها از استادان برجسته ادبیات و علوم انسانی هستند.

رئیس جمهوری ترینیدا توباگو از سال ۲۰۱۸ تاکنون
پائولو مائه ویکس ۵۹ ساله
حقوق را در دانشگاهی در هند خواند، ابتدا وکیل بود بعدها به عنوان قاضی در دادگستری مشغول به کار شد و سپس به کاندیدای ریاست جمهوری برگزیده شد.

نخست وزیر صربستان از سال ۲۰۱۷ تاکنون
آرنابرنابیچ ۴۳ ساله
پیش از نخست وزیری، وزیر امور خارجه بود و پیش از آن در شرکتی وابسته به شهرداری مدیر اجرایی بود و به عنوان مشاور سرمایه گذاری فعالیت می کرد.

نخست وزیر بارباداس از سال ۲۰۱۸ تاکنون
میا موتلی ۵۳ ساله
حقوق خوانده و با اکثریت آرا با رأی ۷۰ درصدی به این سمت دست یافت و مهم ترین چالش دولتش بحث اوراق قرضه است که باید از پس آن برآید.

نخست وزیر رومانی از سال ۲۰۱۸ تاکنون
ویرویسادانسیلا ۵۴ ساله
پیش از این سمت، استاد مطالعات سیاسی در بخارست و رئیس سازمان زنان بود.

نخست وزیر سنت مارتین از سال ۲۰۱۸ تا کنون
لئونا مارلین رمئو ۴۵ ساله
سیاستمدار، دانش آموخته علوم سیاسی و عضو حزب دموکرات است.

رئیس جمهوری استونی از سال ۲۰۱۶ تا کنون
کرستی کالیولاید ۴۸ ساله

رئیس مجمع الجزایر مارشال و بنیانگذار گروه زنان متحد
هیلدا کتی هانیه ۶۷ ساله

منبع: مجله ایران بانو

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.