طرز تهیه شپردزپای (پای چوپان)

شپردز پای “Shepherds Pie” یا “cottage pie” یک غذای انگلیسی است که در سراسر دنیا طرفداران زیادی دارد و یک پای گوشت با رویه پوره سیب زمینی می باشد. پای (Pie) یک ظرف غذا پخته شده‌است که معمولاً با لایه خمیر شیرینی پوشش داده می‌شود و یا به طور کامل از مواد شیرینی ساخته می‌شود. در واقع پای، نوعی خوراک پیراشکی مانند است که از دو بخش تشکیل می‌شود: یک بخش آن لایه خمیری است و بخش دیگر موادی است که درون این خمیر قرار می‌گیرد. در دورانی که شپردز پای (پای چوپان) رایج شد سیب زمینی غذایی بعلت ارزان بودن مورد استفاده قشر فقیر جامعه انگلیس بوده که بعدها به این خاطر به پای چوپان معروف میشود. در این مطلب طرز تهیه آن را بیان می کنیم:

مواد لازم برای تهیه شپردزپای (پای چوپان):

گوشت چرخ کرده: ۲۰۰ گرم
پیاز: یک عدد
فلفل دلمه‌ای نگینی خرد شده: نصف عدد
نخود فرنگی، ذرت و هویج پخته: ۴ قاشق
رب گوجه فرنگی: ۲ قاشق
نمک، فلفل و زردچوبه: به میزان لازم
پنیر پیتزا: مقداری
سیب زمینی: ۳ تا ۴ عدد متوسط
کره: ۵۰ گرم
شیر: نصف لیوان

طرز تهیه شپردزپای (پای چوپان):

پیاز را خرد کنید و تفت دهید. گوشت چرخ کرده را اضافه و تفت دهید و فلفل دلمه خرد شده و بعد هویج و نخود فرنگی و ذرت پخته شده را هم اضافه و مخلوط کنید و نمک، فلفل و زردچوبه و رب را اضافه کنید و وقتی کاملاً پخت از حرارت بردارید.
برای تهیه پوره سیب زمینی، سیب زمینی‌ها را آبپز کنید و بعد پوستش را بکنید و ریز رنده کنید. بعد کره، نمک و فلفل را اضافه کنید روی حرارت قرار دهید تا گرم شود و شیر را هم بتدریج اضافه کنید تا پوره نرم شود. از مقداری زعفران برای خوشرنگ شدن پوره سیب زمینی هم در صورت دلخواه می‌توانید استفاده کنید.
حالا مواد گوشتی را در ظرف بریزید، روی آن پنیر و روی پنیر را هم با سیب زمینی بپوشانید. می‌توانید پوره را داخل قیف بریزید و با ماسوره رویش شکوفه بزنید.
ظرف را به مدت نیم ساعت یا تا زمانی که روی پوره طلایی شود در فر گرم با حرارت ۱۷۰ درجه قرار دهید.

مطالب مرتبط:
طرز تهیه برگر ایتالیایی بادمجان

طرز تهیه پیده گوشت

طرز تهیه چیز کیک تنوری گوشت

منبع: مجله ایران بانو

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.