طرز تهیه دسر محلبی

مواد لازم برای تهیه دسر محلبی:

شیر پرچرب: ۲ لیوان
شکر: نصف لیوان
نشاسته ذرت: ۱/۵ قاشق غذاخوری
آرد سفید: یک قاشق غذاخوری
خامه صبحانه: ۲ قاشق غذاخوری
زرده تخم مرغ: یک عدد
وانیل: ۱/۳ قاشق چایخوری

مواد لازم برای سس میوه:
آب پرتقال: یک لیوان
عسل: ۳ قاشق غذاخوری
مغز خشکبار: به میزان لازم
پودر کاستر: ۱/۵ قاشق غذاخوری
گردو و تارافل: برای تزیین

طرز تهیه دسر محلبی:

ابتدا نشاسته ذرت را با شیر و آرد مخلوط کرده و کامل هم بزنید تا نشاسته ذرت و آرد کاملا مخلوط شده و گلوله نشود. سپس در ظرفی شکر و زرده تخم‌مرغ را با هم مخلوط کنید. بعد از گرم کردن شیر، مخلوط شکر و زرده تخم‌مرغ را به شیر اضافه کنید و سریع هم بزنید تا زرده بسته نشود. در انتها غلظت مواد باید به اندازه ماست چکیده باشد که حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه طول می کشد.

طرز تهیه سس میوه:
ابتدا آب پرتقال و کاستر را با هم مخلوط کنید و روی حرارت قرار دهید (این مواد هم باید به غلظت برسد). بعد از اینکه مواد به غلظت مناسب رسید در مرحله آخر عسل را اضافه کنید و سس را از روی حرارت بردارید.

سس میوه ما هم آماده سرو است.

بعد از اینکه مخلوط شیر، آرد و نشاسته ذرت به غلظت ماست چکیده رسید آن را از روی حرارت برداشته و وانیل و خامه را اضافه کنید و هم بزنید تا مایع یکدستی حاصل شود. (اگر می خواهید دسر حالت تازگی داشته باشد، بعد از اینکه مخلوط را از روی حرارت براشتید و خواستید خامه و وانیل را اضافه کنید، یک قاشق غذاخوری عسل هم اضافه کنید تا دسر نرم شود و موقع قرار دادن داخل یخچال ترک برندارد).

طریقه سرو کردن:
ابتدا پرتقال را به صورت نگینی برش زده و به مایع محلبی اضافه کنید و در ظرف سرو بریزید (برای انتخاب ظرف سرو آزاد هستید و می توانید هر ظرفی را انتخاب کنید).

اجازه دهید دسر در دمای محیط کمی خود را ببندد، سپس مغز خشکبار و سس را اضافه کنید و به مدت ۲ الی۳ ساعت داخل یخچال قرار دهید. در آخر می توانید آن را با هر میوه یا هر وسیله دیگری تزیین کنید.

نکته:
– میزان غلظت مواد محلبی باید به اندازه ماست چکیده باشد، چون محلبی حاوی نشاسته است و بعد از اینکه از روی حرارت برداشته شود کمی خود را می‌بندد و زیادی سفت می‌شود.
– برای تهیه سس میوه می توانید از هر میوه ای استفاده کنید ولی میوه هایی مثل توت فرنگی که آب آن ها غلیظ است باید با نصف پیمانه آب رقیق شوند و سپس آن ها را روی حرارت قرار دهید.
– اگر پودر کاستر در دسترس نبود می توانید از نشاسته ذرت هم استفاده کنید، از آنجایی که پودر کاستر کمی شیرین است، در صورت انتخاب نشاسته مقداری عسل یا شکر هم به آن اضافه کنید.

دسر محلبی با مغز پرتقال
دسر محلبی با مغز پرتقال

طرز تهیه دسر محلبی با مغز پرتقال

مواد لازم برای قسمت سفید:
شکر: ۱/۴ پیمانه
نشاسته ذرت: ۱/۴ پیمانه
شیر پرچرب: ۱/۵ پیمانه
وانیل: یک قاشق چایخوری
کره: نصف قاشق مرباخوری

مواد لازم برای قسمت پرتقالی:
شکر: ۱/۴ پیمانه
نشاسته ذرت: ۱/۴ پیمانه
آب پرتقال صنعتی: ۱/۵ پیمانه

طرز تهیه دسر محلبی با مغز پرتقال:

مواد محلبی سفید را غیر از کره و وانیل داخل قابلمه بریزید و مخلوط کنید. مواد قسمت پرتقالی را هم داخل قابلمه بریزید و مخلوط کنید.
سپس همزمان هر دو قابلمه را روی حرارت ملایم قرار داده و مدام هم بزنید تا به غلظت فرنی برسد.
وقتی قسمت سفید به غلظت رسید وانیل و کره را اضافه کنید.
حالا هر دو قابلمه را از روی حرارت بردارید. داخل ظرف گودی که با کره کمی چرب کرده‌اید اول محلبی سفید را بریزید و بلافاصله مواد پرتقالی را وسط مواد سفید بریزید. سپس در دمای محیط قرار داده تا سرد شود. روی دسر را با سلفون پوشانده و به مدت یک شب داخل یخچال قرار دهید تا خوب خودش را بگیرد.
پس از یک شب از قالب خارج کرده و با پودر نارگیل کل دسر را بپوشانید‌‌. بعد برش زده و نوش جان کنید.

مطالب مرتبط:
طرز تهیه دسر مسقطی بیسکوییتی

طرز تهیه دسر هویج بستنی

طرز تهیه دسر خرمالو

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.