طرز تهیه انواع دونات خانگی ساده

دونات از انواع کیک و کلوچه‌های خوش طعم است. دونات نیز همچون شیرینی کشمشی و شیرینی نارگیلی میان وعده مناسبی در همه رده‌های سنی و پذیرایی عصرانه می‌باشد و می‌توانید انواع دونات خانگی ساده را تهیه کنید.

انواع دونات خانگی ساده

مواد لازم برای تهیه دونات شکم پر:

شیر: ۱ لیوان
تخم مرغ: ۱ عدد
کره ذوب شده: ۲۵ گرم
وانیل: کمی
خمیر مایه: نصف قاشق غذاخوری
شکر: ۱ قاشق غذاخوری
بکینگ پودر: ۱ قاشق چایخوری
آرد: ۲ لیوان و نصف (شاید کمتر یا بیشتر)

طرز تهیه دونات شکم پر:

همه مواد جز آرد را با هم مخلوط کنید و آرد را کم کم به مواد اضافه کنید تا جایی که به دست نچسبد و خمیر لطیفی بدست بیاید. نیم ساعت جای گرم قرار دهید تا خمیر دوبرابر شود.
خمیر را با وردنه باز کنید نه زیاد نازک باشد نه خیلی ضخیم. سپس قالب بزنید و روی کاغذ روغنی بگذارید و به مدت ۲۰ دقیقه استراحت دهید.
سپس در روغن داغ سرخ کنید بعد از سرد شدن با چاقو کنار خمیر را سوراخ کنید و با قیف نوتلا یا شکلات صبحانه بریزید. میتوانید دونات‌ها را در پودر قند یا شکر و دارچین اغشته کنید.

دونات ساده خانگی
دونات ساده خانگی

مواد لازم برای تهیه دونات ساده خانگی:

آرد: یک پیمانه
شکر: ۱/۴ پیمانه
تخم مرغ: دو عدد متوسط
شیر ولرم: یک پیمانه سرخالی
پودر خمیر مایه: یک قاشق غذا خوری
کره نرم شده: یک پیمانه
روغن: به میزان لازم
نمک: ۱/۴ قاشق چایخوری
پودر قند و پسته: به میزان لازم

طرز تهیه دونات ساده خانگی:

ابتدا شیر ولرم و شکر را با هم مخلوط کنید و پودر خمیر مایه را نیز به ترکیب اضافه کرده و کنار بگذارید تا خمیر مایه به عمل آید.
در این مرحله سفیده و زرده تخم مرغ را با همزن برقی بزنید تا کف کرده و سفید رنگ شود. در ادامه تخم مرغ‌ها را به کره نرم شده اضافه نماید و کل مخلوط را به مخمر به عمل آمده اضافه کنید.
سپس آرد و نمک را با هم ترکیب کنید و به کل مایه تهیه شده اضافه کنید. توجه داشته باشید اضافه کردن آرد را تا مرحله‌ای ادامه دهید که خمیر به دست نچسبد. خمیر را داخل ظرفی قرار دهید و روی ظرف را با پارچه تمیز بپوشانید و به مدت دو ساعت در فضای آشپز خانه قرار دهید تا حجم خمیر دوبرابر شود.
در مرحله بعدی روی سطحی آرد پاشی کنید و مقداری از خمیر را به قطر یک سانتی‌متر باز کنید و به کمک قالب یا دهانه استکان حلقه حلقه برش دهید. سپس با یک شی استوانه کوچک یا انگشت وسط حلقه‌های خمیر را سوراخ کنید.
روغن را از قبل بگذارید تا کاملا داغ شود و حلقه‌های خمیر را داخل روغن قرار دهید تا دو طرف آن سرخ و طلایی شود. بعد از سرخ شدن درون آبکش یا بر روی پارچه تمیز قرار دهید تا روغن اضافی دونات خارج شود. بعد از کمی خنک شدن پودر قند را دو طرف دونات الک کنید و در ظرف مناسب قرار دهید و آن‌ها را با پسته آسیاب شده تزیین کنید.

دونات سبزیجات
دونات سبزیجات یک دونات خانگی ساده

مواد لازم برای تهیه دونات سبزیجات:

آرد شیرینی: ٣ لیوان تقریبا
تخم مرغ: ١ عدد
شیر یا آب ولرم: ١ لیوان
روغن مایع: ۶ قاشق غذاخوری
پودر خمیر مایه: ١ قاشق مرباخوری
نمک: ١ قاشق چایخوری
شکر: ٢ قاشق چایخوری

مواد میانی:
گوشت چرخ کرده: ۲۰۰ گرم
پیاز: ۱ عدد
نمک: به مقدار لازم
فلفل سیاه: به مقدار لازم
زردچوبه: به مقدار لازم
پودر سیر: به مقدار لازم
آرد سوخاری: به مقدار لازم
پنیر ورقه‌ای: ۴ عدد
تخم مرغ: ۱ عدد
وانیل: به مقدار لازم

طرز تهیه دونات خانگی سبزیجات:

یک قاشق چایخوری شکر، شیر ولرم و پودر خمیر مایه را با هم مخلوط کنید. ١٠ تا ١۵ دقیقه به آن زمان دهید و حتما در حین استراحت درپوش روی آن بگذارید. سپس ٣ قاشق غذاخوری آرد به آن اضافه کنید و کنار بگذارید. تخم مرغ، بقیه شکر و نمک را با همزن بزنید سپس به آن مایع خمیر را اضافه کنید.
۲/۵ لیوان آرد را اضافه کنید و ورز دهید تا خمیر به دست نچسبد. بقیه آرد را روی میز بریزید و با خمیر ورز دهید. سپس خمیر آماده شده را درون ظرفی چرب کرده بگذارید. روی خمیر را با سلفون یا پارچه بگیرید.
به آن ١ تا ١/۵ ساعت استراحت دهید تا حجم آن دو برابر شود. در حین که به خمیر استراحت می‌دهید مواد میانی آن را آماده کنید. گوشت چرخ شده و پیاز رنده شده را با هم مخلوط کنید.
نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، پودر سیر و آرد سوخاری را اضافه کنید. سپس در روغن سرخ کنید. زمانی که خمیر آماده شد ورز دهید تا پف خمیر بخوابد.
به اندازه یک نارنگی از خمیر بردارید. خمیر را به اندازه گردی نعلبکی باز کنید. بر روی آن یک لایه پنیر ورقه‌ای بگذارید.
سپس از مواد میانی و دوباره پنیر ورقه‌ای بگذارید. بعد خمیر را جمع کرده و گرد کنید. داخل سینی یا قالب موردنظر کاغذ روغنی بندازید. نان‌ها را با فاصله ١ سانتی‌متر کنار هم بگذارید.
سپس روی آن‌ها را با پارچه بپوشانید و بگذارید نیم ساعت بماند. سپس یک تخم مرغ، کمی وانیل و ١ قاشق شیر را مخلوط کنید و روی نان‌ها رومال کنید‌.
سپس سینی را داخل فر گرم شده با دمای ١٨٠ درجه بگذارید تا طلایی رنگ شود.
پس از نیم ساعت نان شما آماده است.

مطالب مرتبط:
طرز تهیه دونات کیک پرتقالی

روش آماده سازی مینی دونات

طرز تهیه دونات پیتزایی

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.