طرز تهیه آش ترش مازندران

مواد لازم برای تهیه آش ترش مازندران:

باقالی خشک، عدس و لوبیا چیتی: هر کدام یک لیوان
برنج نیم دانه: یک دوم لیوان
چغندر: ٢ عدد
سبزی آش: ۴٠٠ گرم
رب انار و شکر: به مقدار لازم
سیر خرد شده: یک لیوان
کدو حلوایی (تنبل): به دلخواه

نکته:
نکته۱: در این‌ آش می‌توانید از انواع سبزی‌های مخصوص‌ آش استفاده کنید اما سبزی‌هایی که در شمال برای این غذا استفاده می‌شود عبارتند از: (اسفناج ۱۰۰ گرم + تره ۱۰۰ گرم + گشنیز ۱۰۰ گرم + جعفری ۱۰۰ گرم.)
نکته۲: میزان شکر و رب انار این‌ آش بستگی به سلیقه و طبع شما دارد و باید تا اندازه‌ای اضافه شود که‌ آش طعم ترش و شیرینی داشته باشد.
نکته۳: به جای باقالی سبز می‌توانید از لپه باقالی هم استفاده کنید که در این صورت باید لپه باقالی را همزمان با برنج نیم دانه اضافه کنید.

طرز تهیه آش ترش مازندران:

از شب قبل حبوبات (باقالی، لوبیا چیتی، عدس) را در ظرف‌های جداگانه درون آب خیس کنید. در این مدت چند بار آب حبوبات را عوض کنید. چغندرها را پوست کنده و ریز و خرد کنید. سپس سبزی‌های‌ آش را نیز ریز و خرد کنید. درون قابلمه‌ای آب بریزید و حبوبات خیس خورده، چغندر خرد شده و کدوحلوایی را درون آن بریزید. قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید تا زمانی که حبوبات بپزد. پس از پخت حبوبات، برنج نیم دانه را اضافه کنید؛ حرارت را کم کرده و با در نیمه باز اجازه دهید‌ آش جا بیفتد. پس از ۱۵ دقیقه سبزی‌های خرد شده را نیز اضافه کرده و حرارت را کم کنید. در این مدت سیرها را به همراه مقداری نمک درون روغن تفت دهید تا طلایی شود.
وقتی‌ آش جا افتاد چند قاشق شکر و مقداری رب انار و نصف سیر داغ‌ها را اضافه کنید و ۱۵ دقیقه دیگر بگذارید بپزد. سپس درون کاسه بکشید و با نصف دیگر سیر داغ تزئین کنید.

مطالب مرتبط:
طرز تهیه آش گزنه

طرز تهیه آش بادمجان

طرز تهیه آش دوغ اردبیل با تخم مرغ

طرز تهیه آش انار؛ آش سنتی شیراز

منبع: مجله ایران بانو

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.