آیا لیزر باعث روشن شدن پوست می‌شود؟

لیزر موهای زائد یک روش پزشکی درمانی در درمان موهای زائد بدن از جمله صورت است که از یک پرتو متمرکزی از نور (لیزر) جهت از بین بردن موهای ناخواسته و مزاحم و اغلب مردانه استفاده می‌کند. در طول انجام عمل لیزر موهای زائد، لیزر نوری را منتشر می‌کند که توسط رنگدانه ملانین در موهای زائد جذب می‌شود این انرژی نوری به گرما تبدیل شده و باعث سوزاندن کیسه‌های لوله‌ای شکل درون پوست شده که فولیکول‌های مویی هستند و آسیب وارد شده بر روی آنها رشد آینده این موها را مهار کرده و یا به تاخیر می‌اندازد. اگر چه لیزر موهای زائد به طور موثری رشد مو را برای مدت طولانی به تاخیر می‌اندازد اما معمولاً به ریزش دائمی مو منجر نمی‌شود و چندین روش لیزر موهای زائد و درمان‌های دارویی توأمان، برای از بین بردن موهای زائد اولیه لازم است و همچنین ممکن است به درمان‌های هورمونی نیز نیاز باشد. لیزر در واقع تنها برای افرادی موثر است که پوست سفید و روشن و موهای تیره دارند و در افراد با پوست تیره تاثیر طولانی‌تری داشته و در نهایت بی‌تأثیر است. در این مطلب قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که آیا آیا لیزر باعث روشن شدن پوست می‌شود؟

چرا لیزر؟

از لیزر موهای زائد در کاهش موهای ناخواسته و مزاحم در نواحی مختلف از جمله پاها، زیر بغل، لب فوقانی، چانه و خط بیکینی استفاده می‌شود. با این وجود درمان موهای زائد در هر ناحیه از بدن فرد به جز پلک‌ها و یا محیط اطراف چشم امکان پذیر است. لیزر علاوه بر از بین بردن موهای زائد باعث زیبایی بیشتر در اندام مورد نظر از جمله زیبایی در صورت فرد و جوانی می‌‌شود. رنگ مو و نوع پوست فرد در موفقیت لیزر موهای زائد تاثیر بسیاری دارد. اصل اساسی در لیزر این است که رنگدانه مو باید بتواند نور را جذب کند. لیزر باید ضمن جلوگیری از آسیب رساندن به غشای پوست فقط روی فولیکول‌های مو تاثیر بگذارد و آنها را از بین ببرد و آسیبی به نقاط مجاور وارد نکند. تضاد بین رنگ پوست و موی زائد و در واقع موی تیره و پوست سفید یا روشن بهترین نتیجه را به همراه خواهد داشت. در صورت اختلاف بین رنگ مو و پوست، خطر آسیب دیدن پوست بیشتر است. به کرّات مشاهده شده که عمل لیزر توسط افراد بی‌تجربه در محیط‌های آرایشگاهی بر روی پوست صورت و موهای کرکی و بور در افراد با پوست تیره انجام شده است که نهایتاً علاوه بر بازگشت موهای زائد، سوختگی‌های شدید و لکه‌های سیاه در صورت فرد ایجاد شده که باعث تیره‌تر شدن پوست صورت در فرد می‌گردد و تا مدت‌ها نیز این عارضه ماندگار است.

لیزر و توهم روشن شدن پوست
لیزر موهای زائد ممکن است پوست آسیب دیده را تیره یا روشن کند

خطرات و عوارض جانبی عمل لیزر

خطرات و عوارض جانبی لیزر با توجه به نوع پوست، رنگ مو و درمان‌های دارویی به همراه عمل لیزر و مراقبت‌های پیش از درمان و پس از آن متفاوت است. از جمله شایع‌ترین عوارض جانبی لیزر موهای زائد صورت شامل موارد زیر است:

۱- سوزش و التهاب پوست
از جمله ناراحتی‌های موقتی پس از عمل لیزر قرمزی و تورم است. هر گونه علامت و نشانه‌ای از خارش، سوزش و التهاب پس از چند ساعت از بین می‌رود و راه حل درمان آن نیز گذاشتن مقداری یخ در یک لحظه و نهادن آن بر روی نواحی ملتهب است.

۲- تغییر رنگدانه‌ها
لیزر موهای زائد ممکن است پوست آسیب دیده را تیره یا روشن کند؛ اغلب دیده شده که پس از عمل لیزر موهای زائد، افراد به کلینیک‌های پوست و مو مراجعه کرده و از تیره و روشن شدن نقطه‌ای پوست خود گله‌مند هستند. روشن شدن نقطه‌ای پوست در درجه اول در افرادی دیده می‌شود که پس از عمل، از قرار گرفتن در معرض آفتاب جلوگیری نمی‌کنند.

عوارض جانبی دیگر
به ندرت لیزر موهای زائد می‌تواند باعث ایجاد تاول و پوسته پوسته شدن جای زخم یا سایر تغییرات در بافت پوست شود. از جمله سایر عوارض جانبی نادر شامل خاکستری شدن موهای سوزانده شده یا رشد بیش از حد مو در اطراف مناطق لیزر شده به خصوص در افراد با پوست تیره است.

عوارض جانبی عمل لیزر
لیزر موهای زائد با برداشتن فولیکول‌ها و ساقه‌های مو پوست را یک یا چند درجه روشن‌تر می‌کند

لیزر و توهم روشن شدن پوست

از آنجایی که لیزر به صورت تهاجمی موهای زائد و اغلب سیاه رنگ ناحیه صورت را سوزانده و از بین می‌برد، اینگونه تصور می‌شود که ظاهر پوست سفید و روشن‌تر شده اما در واقع به دلیل آنکه این موهای سیاه رنگ تا قبل از لیزر سطح پوست را پوشانده و تیره کرده بودند و اکنون از ریشه برداشته شده‌اند تفاوت بزرگی در ظاهر پوست ایجاد شده است. لیزر موهای زائد با برداشتن فولیکول‌ها و ساقه‌های مو از روی صورت به صورت دائمی این گونه القا می‌کند که خود پوست یک یا چند درجه روشن‌تر شده است.

منبع: Does the laser lighten the skin

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.