طرز تهیه پرده پلو از قدیمی ترین غذاهای ترکیه

پرده پلو یکی از قدیمی ترین غذاهای ترکیه است. نام آن هم از فرهنگ این کشور گرفته شده؛ نصیحت مادر شوهر به تازه عروس! خمیر نازکی که دور تا دور پلو را پوشانده به عنوان پرده محسوب می‌شود که عروس باید تمام سختی‌هایی که در خانه جدید می‌بیند حتی به مادر خودش هم بازگو نکند و باید راز داری را یاد بگیرد. ماده اصلی تشکیل دهنده غذا برنج است که نشانه برکت خانه جدید محسوب می‌شود. بادام‌ها نشانه نوه پسر و شام فستیک هم به نشانه نوه دختر هستند. کشمش نشانه سلامتی و نمک و فلفل غذا نشانه‌های روزهای تلخ و شیرین زندگی هستند.

مواد لازم برای تهیه خمیر پرده پلو:

تخم‌مرغ: ۱ عدد
روغن مایع: نصف پیمانه
شیر ولرم: نصف پیمانه
خمیر مایه فوری: ۱ قاشق چایخوری
نمک: یک پنس
شکر: یک قاشق غذاخوری
آرد: به مقدار لازم

مواد لازم برای داخل پرده پلو:

پیاز درشت: ۲ عدد
قارچ: به مقدار لازم
مرغ: به مقدار لازم
کره: به مقدار لازم
بادام یا گردو: به مقدار لازم
برنج، زردچوبه،نمک،فلفل سیاه،پودر آویشن،ادویه پلویی و کمی دارچین: به مقدار لازم

طرز تهیه خمیر:
تخم‌مرغ را بزنید تا از لختی در بیاید. بعد روغن مایع، شیر ولرم، خمیر مایه فوری، پنس نمک و شکر را اضافه کنید. حالا کم کم آرد را اضافه کنید تا جایی که خمیر به دست نچسبد. خمیر را ۱۰ دقیقه ورز بدهید بعد روی آن را با پارچه پوشانده و ۱ ساعت و نیم در جای گرم بگذارید تا ور بیاید.

طرز تهیه پلو:
برنج را با مقداری نمک خیس کنید. مرغ را با نمک زرد چوبه و یک پیاز آب پز کرده و بعد از پخت ریش ریش کنید. یک پیاز درشت را تفت بدهید بعد قارچ‌های ورقه ورقه شده را به آن اضافه کنید و اجازه دهید آب قارچ‌ها کشیده شود. ادویه‌ها شامل زردچوبه، نمک، فلفل سیاه، پودر آویشن، ادویه پلویی و کمی دارچین را افزوده و بعد مرغ و کمی کره اضافه کنید تا مواد از خشکی در بیاید.
خمیر آماده را بعد ازاستراحت کمی وزر بدهید و به دو قسمت تقسیم کرده، قسمت بزرگ‌تر آن را برای کف و دیواره ظرف و قسمت کوچکتر را برای روی ظرف در نظر بگیرید. قسمت بزرگتر را اندازه ظرف مورد نظر پهن کنید. هر چه خمیر نازکتر باشد تردتر می‌شود.
کف و دیواره قالب را با کره چرب کنید و کف آن بادام یا گردو بگذارید. خمیر را به آرامی در قالب می‌اندازیم تا خمیر پاره نشود. خمیر باید بزرگتر از قالب باشد تا از کناره‌های قالب بیرون بزند. برنج را کمی بیشتر بپزید البته تا تاحدی که له نشود. می توانید هنگام پخت به آن کمی زردچوبه بزنید.
حالا لایه لایه برنج و مایه مرغ را بریزید تا مواد تمام شود. در لایه آخر خمیر کوچک‌تر را پهن کنید و روی برنج بگذارید. فر را از قبل روی ۱۸۰ سانتیگراد گرم کنید و ظرف را به مدت ۳۵ دقیقه در فر بگذارید تا روی خمیر طلایی شود. بعد از پخت اجازه دهید کمی خنک شود و بعد در ظرف مورد نظر برگردانید.

منبع: مجلۀ ایران بانو

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.