طرز تهیه زرشک پلو با مرغ مجلسی

مواد لازم برای تهیه زرشک پلو با مرغ مجلسی:

پوست نارنج: یک عدد
فلفل دلمه ای: ۲ عدد
لیمو ترش: ۲ عدد
رب گوجه فرنگی: ۳ قاشق سوپخوری
هویج: ۲ عدد
زنجبیل متوسط: یک قطعه
کرفس: ۳ ساقه
آب پیاز: یک لیوان
کره: به میزان لازم
هل: ۳ عدد
چوب دارچین بزرگ: یک قطعه
مرغ: یک عدد
زعفران: به میزان لازم
خلال پسته: به میزان لازم
خلال بادام: به میزان لازم
پوست پرتقال: یک عدد
برگ بو: ۵ عدد
زردچوبه: ۲ قاشق چایخوری
شکر: ۱/۵ قاشق غذاخوری
گلاب: به میزان لازم
زرشک: ۱/۳ پیمانه
برنج: ۶ پیمانه
آبلیمو: ۴ قاشق غذاخوری

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ مجلسی:

ابتدا پوست پرتقال و نارنج را بگیرید. دقت داشته باشید که پوست آن ها کاملا از قسمت سفید جدا شود چون باعث تلخ شدن آن ها می شود. سپس آن ها را سه مرتبه با آب بجوشانید و آبکش کنید. حالا آن ها را داخل آب سرد بریزید و ۲۴ ساعت داخل یخچال یا جای خنک قرار دهید. در این فاصله چند بار آب آن را عوض کنید و دفعه آخر ۲ قاشق شکر و کمی گلاب داخل آن بریزید تا خوشمزه تر شود.

مرغ را پاک کنید و بشویید و اجازه دهید کامل خشک شود. یک ظرف درب دار انتخاب کنید و آن را روی شعله قرار دهید. کمی کره داخل ظرف بریزید و بگذارید آب شود. سپس زردچوبه را به آن اضافه کنید تا کمی از خامی بیفتد. بعد شعله را خاموش کنید. توجه داشته باشید احتیاجی به سرخ کردن زردچوبه نیست چون ممکن است تلخ شود.

حالا فلفل دلمه ای، هویج و کرفس را درشت خرد کنید. مرغ های تکه تکه شده را روی زردچوبه قرار دهید طوری که فقط یک لایه باشد و روی هم چیده نشود، این نکته بسیار مهم هست. حالا همه مواد را داخل مرغ ها قرار دهید، طوری که همه جا پخش شود. سپس لیموترش را حلقه حلقه کنید و لابه لای مرغ ها قرار دهید. در انتها یک لیوان آب پیاز، زعفران آب کرده و آبلیمو داخل مواد بریزید و درب ظرف را کاملا ببندید و داخل یخچال بگذارید. هر چقدر زعفران بیشتر باشد، مرغ خوشمزه تر می شود. بگذارید این مواد بین ۴ تا ۲۴ ساعت داخل یخچال بماند. اگر مواد را از شب قبل داخل یخچال بگذارید، خیلی خوشمزه تر می شود. بعد از اینکه مواد را از داخل یخچال برداشتید آن را روی شعله بسیار ملایم قرار دهید. دقت داشته باشید که نیازی به ریختن آب اضافی نیست.

برای تهیه سس مرغ، ابتدا در ظرف مناسب رب گوجه فرنگی و کره را تفت دهید و به آن مقداری آبلیمو و زعفران اضافه کنید. بعد از گذشت یک ساعت و نیم تا دو ساعت که مرغ کاملا پخته شد مواد اضافی را از آن جدا کنید و آن را با سس مخلوط کنید. خلال پسته و بادام را با کمی شکر و گلاب در آب سرد بریزید و اجازه دهید ۴ تا ۵ ساعت بماند تا مزه دار شود. زرشک را بشویید و آن را آبکش کنید تا خشک شود. سپس آن را با شکر و کره مخلوط کنید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا شکر آب شود و زرشک پف کند. توجه داشته باشید نباید زرشک را زیاد سرخ کنید. سپس زرشک آماده را از روی حرارت بردارید و خلال پسته و بادام آبکش شده را به آن اضافه کنید، کمی زعفران آب کرده هم به آن اضافه کنید.

برنج را به شیوه معمولی آبکش کنید و بعد از پخت با خلال ها و زرشک تزیین کنید. سپس با مرغ خوشمزه و آماده شده سرو کنید.

توجه داشته باشید میزان شکر و زرشک کاملا به ذائقه شما بستگی دارد و خودتان می توانید مقدار آن را کم یا زیاد کنید.

نوش جان

نکته:
– بهتر است پوست مرغ را نگیرید چون باعث خوشمزگی مرغ می شود، ولی اگر علاقه ای به پوست مرغ ندارید می توانید موقع پاک کردن مرغ پوست آن را جدا کنید.

– مرغ های رستورانی هیچوقت آبدار نیست و سس آنها جدا طبخ می شود.

مطالب مرتبط:

طرز تهیه زرشک پلو

ترفندهای جالب سوخاری کردن مرغ

طرز تهیه مرغ با سس مخصوص

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.