خواص ویتامین B1 در سلامتی بدن

ویتامین B1، که تیامین هم نامیده می شود یکی از هشت ویتامین سری B است. تمام ویتامین های B به بدن کمک می کنند که مواد غذایی (کربوهیدرات ها) را به سوخت (گلوکز) تبدیل کنند. این ویتامین که اغلب به عنوان ویتامین B نیز شناخته می شود، به سوخت و ساز چربی ها و پروتئین ها کمک می کند. در ادامه به برخی از خواص ویتامین B1 اشاره می کنیم:

خواص سلامتی ویتامین B1

تیامین یکی از مواد مغذی و حیاتی بدن است که مزایای آن عبارتند از:

تولید انرژی
شکر منبع اصلی انرژی در بدن است، جایی که ویتامین B1 وجود دارد شکر اکسید می شود تا به فرم قابل استفاده انرژی تبدیل شود. این بخشی از یک سیستم آنزیمی پیچیده است که سیستم پیرووات دهیدروژناز نامیده می شود و به اکسیداسیون قند کمک می کند.

محافظت از عصب ها
ویتامین B1 در توسعه مناسب چربی در اطراف اعصاب کمک می کند. کمبود این ویتامین ممکن است منجر به انحطاط پوشش ها شود در نتیجه منجر به آسیب عصبی و مرگ می شود.

خواص ویتامین B1 در سلامتی بدن
ویتامین B1 به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل می کند و بدن را از علائم پیری در امان نگه می دارد

جلوگیری از بیماریهای قلبی
این ویتامین در تولید استیل کولین کمک می کند. استیل کولین یک انتقال دهنده عصبی است که برای ارسال پیام بین اعصاب، عضلات و اطمینان از عملکرد مناسبِ قلب استفاده می شود. بنابراین کمبود ویتامین B1 می تواند منجر به عملکرد نامنظم قلب شود. افرادی که دچار نارسایی احتقانی قلب بودند به مدت ۷ روز ویتامین B1 به رگ هایشان تزریق شد، پس از آن پیشرفت قابل توجهی در اکوکاردیوگرام هایشان مشاهده شد، این نشان می دهد که ویتامین B1 می تواند از بیماری قلبی جلوگیری کند.

جلوگیری از آب مروارید
هنگامی که ویتامین B1 همراه با سایر مواد مغذی استفاده می شود، می تواند از وقوع آب مروارید جلوگیری کند یا آن را به تاخیر بیندازد.

خواص ضد پیری
ویتامین B1 به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل می کند و بدن را از علائم پیری در امان نگه می دارد مانند چین و چروک ها، لکه های سن و سایر شرایط مرتبط با سن.

ترویج هضم
این ویتامین همچنین در ترشح اسید هیدروکلریک کمک می کند، این اسید برای هضم کامل ذرات غذا ضروری است.

جلوگیری از بیماری آلزایمر
ویتامین B1 پیشرفت بیماری آلزایمر را کاهش می دهد. هنگامی که بیماری آلزایمر با مصرف ۱۰۰ میلی گرم مکمل های ویتامین B در روز درمان می شود، بیماران احساس آرامش می کنند.

جلوگیری از آب مروارید با ویتامین B1
ویتامین B1 پیشرفت بیماری آلزایمر را کاهش می دهد

بهبود حافظه
یکی از خواص ویتامین B1 این است که می تواند حافظه و تمرکز را بهبود ببخشد. همچنین در مدیریت بسیاری از بیماری های عصبی نظیر مولتیپل، اسکلروزیس و فلج بل هم نقش مهمی دارد. به دلیل تاثیرات مثبت آن بر سیستم عصبی و نگرش ذهنی سالم بهتر است به عنوان یک “ویتامین روحی” شناخته شود.

تحریک تولید RBC
ویتامین B1 نقش مهمی در تولید گلبول های قرمز (RBCs) دارد، گلبول های قرمز فرد را سالم، فعال و پر انرژی نگه می دارد.

کاهش اثرات ناشی از الکل
ویتامین B1 می تواند کمبودهای ناشی از سیروز، عفونت، هیپرتیروئیدیسم و سایر اثرات الکل را از بین ببرد.

منبع: Properties of Vitamin B1

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.