قبل و بعد از سولاریوم چیکار کنیم؟ نکات مهم مراقبت در سولاریوم

رعایت نکات مهم قبل و بعد از سولاریوم در نتیجه برنزه‌شدن پوست تأثیر بسزایی دارد. برنزه کردن پوست به‌عنوان یکی از ترندهای زیبایی است که در بین آقایان و خانم‌ها رایج شده است.

سولار کردن در کنار روش‌هایی چون اسپری، کرم‌ها، آفتاب‌گرفتن، یکی از روش‌های برنزه کردن پوست است. این روش برنزه کردن پوست باعث ایجاد تغییرات شدیدتر و یکدست‌تری در پوست می‌شود. همین موضوع باعث شده تا استقبال از آن بیشتر شود.

نکات مهم مراقبت در سولاریوم به دلیل حساسیت بالایی که این روش دارد، اهمیت بالایی پیدا کرده است. بعنوان مثال بعد از سولاریوم پاکسازی پوست نکنید و یا بعد از سولاریوم به هیچ عنوان لیزر موهای زائد بدن نکنید. پس اگر شما هم می‌خواهید از این روش برای برنزه کردن پوست خود استفاده کنید، این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

سولاریوم چیست و چگونه انجام می‌شود؟

قبل از انجام سولاریوم بهتر است ابتدا بدانید که این روش چیست و چگونه انجام می‌شود؟ این روش برنزه‌شدن کمک می‌کند تا پوست شما در مدت‌زمان کوتاه‌تری به رنگ دلخواهتان دربیاید. برای انجام این کار شما باید روی یک تخت که درون دستگاهی پوشیده از نور فرابنفش است، دراز بکشید. سپس درب بسته شده و نورها دقایقی به سطح پوست تابیده می‌شوند.

ممکن است این سؤال برای شما به وجود بیاید که چه عاملی باعث می‌شود تا رنگ پوست تغییر کند؟ پس از برخورد نور فرابنفش به پوست، سلول‌ها در حالت تدافعی قرار گرفته و از نفوذ نور به درون بخش‌های دیگر بدن جلوگیری می‌کنند.

سلول‌های پوست ملاتونین‌ها هستند که با برخورد این اشعه تغییر کرده و به کراتینوسیت‌ها تبدیل می‌شوند. بدین ترتیب از بدن در برابر این اشعه محافظت می‌شود. فرایند دفاعی که با ورود اشعه UV اتفاق می‌افتد سبب تغییر رنگ پوست به حالت برنزه یا قهوه‌ای می‌شود.

مراقبت‌های قبل از سولاریوم

مراقبت‌های قبل از سولاریوم

مراقبت‌های قبل از سولاریوم باعث ایجاد پوست یکدست و براق می‌شود. برنزه‌شدن با دستگاه سولار به‌عنوان یکی از روش‌های مرسوم و سریع برای برنزه کردن پوست است.

این روش می‌تواند خطراتی برای پوست داشته باشد. در عین حال رعایت نکات و مراقبت‌های آن باعث شده تا میزان این خطرات به‌شدت کاهش پیدا کند. به همین دلیل در این بخش نکات قبل از برنزه‌شدن پوست به طور کامل بیان شده تا شما بتوانید پوستی زیبا، بدون هیچ‌گونه عوارضی داشته باشید.

۱. یک سالن معتبر پیدا کنید

انواع سالن‌های برای سولار کردن وجود دارد که خدمات مختلفی ارائه می‌دهند. تبلیغاتی زیادی در فضای مجازی دیده می‌شود که برخی از آنها برای جلب بیشتر مشتریان، سعی در فریب آنها دارند. آنچه که در این مورد اهمیت زیادی دارد، یافتن سالن معتبر برای انجام این کار است.

سالن سولار باید دارای مدرک معتبر برای فعالیت بوده و با به‌روزترین روش‌های مراقبتی و بهداشتی  و همچنین امکانات باکیفیت و پیشرفته فعالیت داشته باشد. شما می‌توانید ابتدا لیستی از این سالن‌ها تهیه کرده و سپس با مراجعه به آنها درمورد نحوه کار پرسنل، نظافت، هزینه و سایر موارد، اطلاعاتی به دست بیاورید.

۲. نوع پوست خود را بشناسید

قبل از انجام سولاریوم پوست خود را بشناسید. اگر در این مورد اطلاعات کاملی ندارید بهتر است آزمایش‌های لازم را داده یا اینکه به یک متخصص پوست مراجعه کنید. دستگاه سولار روی پوست‌های مختلف نتایج متفاوتی دارد؛ بنابراین پیش از هر چیز باید در این مورد آگاهی لازم را داشته باشید.

اگر پوست بسیار روشن و حساسی دارید، بهتر است سراغ این روش برنزه کردن نروید. برنزه کردن با سولار برای پوست‌های روشن، نتیجه‌ای جز قرمزشدن و در برخی موارد سوختگی پوست ندارد.

توصیه پزشکی سولاریوم

۳. به توصیه‌های پزشکان دقت کنید

این روش برای برخی از افراد مضر بوده و ممکن است سبب بروز بیماری‌های پوستی، کبدی، قلبی و عروقی و … شود. به همین دلیل لازم است تا ابتدا درمورد بدن خود و تأثیر سولار روی آن را بدانید.

پزشکان اطلاعات خوبی دارند و نکات مهمی درمورد برنزه کردن در فضای داخلی، نحوه واکنش پوست شما به اشعه ماوراء بنفش را در اختیار شما می‌گذارند؛ بنابراین در این رابطه تحقیقات لازم را انجام دهید.

۴. از محافظ چشم استفاده کنید

اشعه UV سبب آسیب به شبکیه چشم می‌شود. علاوه برای این، قرارگرفتن در معرض اشعه فرابنفش می‌تواند مشکلاتی مانند آب مروارید، ناخونک و … شود؛ بنابراین بسیار مهم است که به هنگام قرارگرفتن در دستگاه سولار، حتماً از محافظ چشم‌هایی مانند عینک، یا سایر وسایل دیگر محافظتی از چشم استفاده کنید.

سالن‌های سولار معمولاً این عینک‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهند همچنین می‌توانید آن را خریداری کنید. البته اگر درمورد برنزه نشدن نواحی اطراف چشم به دلیل استفاده از عینک هستید، بهتر است بدانید که عینک‌ها تنها روی چشم را پوشانده و مانعی برای برنزه‌شدن اطراف چشم نیستند.

۵. از یک مرطوب‌کننده خوب استفاده کنید

استفاده از یک مرطوب‌کننده خوب، از چروک و پیری پوست شما جلوگیری می‌کند. برخورد اشعه فرابنفش به سطح پوست باعث بروز خشکی، لک و چین و چروک خواهد شد. مرطوب‌کننده‌ها حاوی موادی هستند که باعث حفظ رطوبت پوست می‌شوند و آن را سالم‌تر نگه می‌دارد.

قبل از سولاریوم برای اینکه نتیجه بهتری از آن بگیرید، درصورتی‌که برخی از نواحی بدن پوسته پوسته شده، آنها را به‌آرامی بردارید. لایه‌برداری پوست قبل از سولار کردن باعث شده تا اشعه به تمام نواحی رسیده و پوست کاملاً یکدست شود.

۶. هنگام استفاده از برخی داروها برنزه نکنید

برخی از داروها ممکن است باعث بروز حساسیت پس از برخورد نور UV به پوست شوند. به همین دلیل احتمال سوختگی، التهاب، قرمزشدن پوست افزایش پیدا می‌کند. برخی از داروهایی که ممکن است سبب بروز حساسیت شوند شامل موارد زیر است:

  • آنتی‌بیوتیک‌ها
  • دیورتیک‌ها
  • داروهای ضدافسردگی
  • داروهای فشار خون
  • داروهای ضد مالاریا
  • برخی از مسکن‌ها (در درمان روماتیسم و ​​آرتریت)
  • برخی از قرص‌های ضدبارداری
  • پسورالنس (برای پسوریازیس)
  • ائوزین

علاوه بر این موارد، افرادی که مبتلا به بیماری‌هایی چون صرع، میگرن، دیابت و آسم هستند، ممکن است در برابر اشعه UV حساسیت نشان دهند؛ بنابراین بهتر است پیش از سولاریوم با یک متخصص پوست یا پزشک خود مشورت کنید.

۷. از لوازم آرایشی استفاده نکنید

به هنگام سولاریوم از عطر، لوازم آرایش، دئودورانت و سایر لوازم آرایشی استفاده نکنید. این مواد می‌تواند باعث بروز تغییراتی در پوست به هنگام برخورد اشعه UV به آن شود. در برخی موارد استفاده از لوازم آرایشی به هنگام برنزه‌شدن می‌تواند سبب بروز حساسیت شده یا احتمال سوختگی پوست را افزایش دهد.

با توجه به دلایل گفته شده، پیش از سولار کردن، پوست خود را کاملاً تمیز کرده و از هیچ مواد آرایشی استفاده نکنید. البته استفاده از لوسیون و همچنین کرم‌های مرطوب‌کننده یا برنزه کننده‌ها مجاز بوده که برای اطلاع دقیق‌تر می‌توانید از مشاور در این رابطه سؤال کنید.

۸. کل بدن را در معرض نور قرار دهید

بدن شما باید به‌صورت یکنواخت برنزه شود. به همین دلیل به هنگام قرارگرفتن در دستگاه سولار باید بدن خود را به‌گونه‌ای تنظیم کنید تا اشعه به تمام نواحی آن برخورد کند. قسمت‌های پشت کمر، باسن، گردن و سایر نواحی را با چرخیدن زیر اشعه قرار دهید.

برخی از اتاقک‌های سولار دارای میله‌هایی است که می‌توانید دست خود را روی آن نگه داشته تا اشعه به قسمت زیر بغل شما تماس پیدا کند. درصورتی‌که اتاق فاقد این میله بود می‌توانید دست خود را دقایقی بالا نگه دارید. علاوه بر این سعی کنید پای خود را باز نگه داشته تا قسمت درونی ران و ساق کاملاً برنزه شود.

۹. لباس کمتری بپوشید

انتخاب نقاط مختلف بدن برای برنزه‌شدن بسته به سلیقه شما است. درصورتی‌که نمی‌خواهید همه نقاط بدن مانند سینه، نواحی بیکنی یا بخش از ران‌ها برنزه نشود، می‌توانید از مایو استفاده کنید. برای داشتن پوست یکدست بهتر است تا لباس‌های کمتری به تن داشته باشید.

دستگاه‌ها و اتاقک‌های سولار کاملاً بسته و محفوظ هستند. از این رو می‌توانید اطمینان خاطر داشته باشید که به هنگام برنزه‌شدن، هیچ دیدی از بیرون وجود ندارد. البته برخی از این دستگاه‌ها دارای قسمت‌های باز هستند که قبل از سولاریوم می‌توانید در این مورد از پرسنل سالن سؤال بپرسید.

مراقبت‌های بعد از سولاریوم

مراقبت‌های بعد از سولاریوم برای پوست ضروری است. برای اینکه برنزه بودن پوست حالت طبیعی خود را حفظ کرده و براق بماند باید مراقبت‌های لازم پس از برنزه‌شدن انجام گیرد؛ بنابراین اگر می‌خواهید پوست یکنواختی داشته باشید، نکات زیر را پس از سولار کردن انجام دهید.

۱. آب کافی بنوشید

هیدراته ماندن پوست پس از انجام برنزه کردن با استفاده از دستگاه سولار بسیار مهم است. به همین دلیل باید به هنگام برنزه‌شدن و همچنین پس از آن مقدار زیادی آب بنوشید. برای این کار می‌توانید یک بطری آب را نزدیک خود قرار داده و در زمان‌های مشخصی بنوشید.

علت خشکی پوست اشعه فرابنفش است که رطوبت و چربی بدن را کاهش می‌دهد. نوشیدن آب پس از انجام سولاریوم از خشکی و پوسته پوسته شدن بدن جلوگیری می‌کند. این کار همچنین باعث تازگی و شادابی بهتر پوست می‌شود.

۲. از کرم مرطوب‌کننده استفاده کنید

در کنار نوشیدن آب از یک مرطوب‌کننده قوی استفاده کنید تا رطوبت پوستتان حفظ شود. همچنین می‌توانید از روغن‌هایی چون روغن درخت چای یا آلوئه‌ورا برای تسکین پوست و جلوگیری از التهاب آن استفاده نمایید.

برای اینکه پس از برنزه کردن پوست خود نتیجه بهتری بگیرید، بهتر است روزانه دو بار از مرطوب‌کننده‌ها استفاده نمایید. این کار کمک می‌کند تا مطمئن شوید پوست کاملاً هیدراته شده و رنگ برنزه آن دوام بیشتری دارد.

۳. از دوش‌گرفتن خودداری کنید

دوش‌گرفتن بلافاصله پس از برنزه‌شدن باعث از بین رفتن چربی‌های پوست خواهد شد. در نتیجه پوست شما خشک شده و بیشتر پوسته پوسته می‌شود؛ بنابراین برای جلوگیری از کاهش چربی پوست بهتر است تا چند ساعت پس از برنزه‌شدن، دوش نگیرید. اگر زمان دوش‌گرفتن را به یک روز پس از برنزه‌شدن موکول کنید، نتیجه بهتری خواهید گرفت.

۴. از قرارگرفتن در معرض نور خورشید خودداری کنید

حقیقتی که باید درمورد برنزه‌شدن با دستگاه سولار بدانید این است که پوست شما آسیب‌دیده و مدتی به استراحت نیاز دارد. نور خورشید باعث آسیب بیشتر به پوست برنزه خواهد شد. به همین دلیل از قرارگرفتن در معرض نور خورشید به مدت سه یا چهار روز پس از سولاریوم خودداری کنید.

۵. از لوسیون برنزه کننده استفاده کنید

برخی از لوسیون‌های مرغوبی برای استفاده پس از برنزه‌شدن وجود دارند که می‌توان از آنها در محیط‌های داخل یا فضاهای باز استفاده کرد.

لوسیون بعد از سولاریوم برنزه کننده به تغذیه پوست شما در طول فرآیند برنزه‌شدن و بعد از آن کمک می‌کند تا از آن محافظت کرده و آبرسانی پوست را افزایش دهد. همچنین استفاده از لوسیون برنزه کننده خوب به برنزه‌شدن بیشتر پوست نیز کمک می‌کند.

۶. شکلات تلخ بخورید

این نکته شاید کمی عجیب به نظر برسد؛ اما بهتر است بدانید که شکلات تلخ حاوی فلاونول بوده و منبع خوبی برای آنتی‌اکسیدان‌ها است. آنتی‌اکسیدان‌ها با رادیکال‌های آزاد مبارزه کرده و باعث بهبود سریع‌تر پوست می‌شود. البته لازم به ذکر است که نباید در مصرف شکلات تلخ زیاده‌روی کنید.

۷. پس از برنزه کردن، اصلاح یا اپیلاسیون نکنید

حداقل تا ۱۲ ساعت پس از جلسه برنزه کردن از اصلاح یا اپیلاسیون پوست خودداری کنید. برنزه‌شدن در سطح پوست اتفاق می‌افتد. هنگامی که اپیلاسیون می‌کنید، پوست لایه‌برداری شده و این کار سبب از بین رفتن رنگ پوست برنزه خواهد شد و در مدت‌زمان کوتاهی، برنزه کم‌رنگ می‌شود.

بهتر است یک روز قبل از برنزه‌شدن، پوست خود را اصلاح کنید، زیرا این کار به لایه‌برداری بهتر پوست کمک می‌کند. علاوه بر این، مدت بیشتری طول می‌کشد تا بخواهید پس از برنزه‌شدن اصلاح کنید.

علت پلنگی شدن پوست بعد از سولاریوم چیست؟

علت پلنگی شدن پوست بعد از سولاریوم می‌تواند به دلیل ایجاد عفونت در پوست یا تینئا ورسیکالر و دستگاه سولار باشد. تینئا ورسیکالر یکی از بیماری‌های پوستی است که باعث تغییر در رنگ‌دانه‌های پوست می‌شود. با قرارگرفتن در مکان عفونی این بیماری تشدید شده و لکه‌ها نمایان می‌شود.

دستگاه‌های سولار ممکن است باعث ایجاد لکه‌های سفید در پوست شوند. در واقع برخی اوقات با برخورد اشعه فرابنفش به بدن خون به همه قسمت‌ها نرسیده و سبب بروز لکه سفید می‌شود. علاوه بر این در صورت آلوده بودن دستگاه‌ها، قارچ‌ها در آن فعالیت داشته و با خاموش‌شدن دستگاه به بدن نفوذ می‌کنند.

هشدارهای مهم سولاریوم

برای حفظ مراقبت از بدن و همچنین نتیجه‌گیری بهتر از برنزه‌شدن پوست باید نکات مهم آن را دانسته و به آن عمل کنید. به همین منظور در این قسمت هشدارهای مهم سولاریوم بیان شده است.

  • انجام مداوم برنزه‌شدن با استفاده از دستگاه سولار می‌تواند سبب آسیب به پوست شود و زمینه بیماری‌های سرطانی و پیری زودرس را ایجاد می‌کند. به همین منظور بهتر است بین جلسات فاصله زمانی برای استراحت به پوست وجود داشته باشد.
  • سولار کردن برای کسانی که سن آنها زیر ۱۸ سال است، افرادی با پوست‌های بور و چشم‌ها روشن، افرادی که در بدن خود جای زخم دارند، کسانی که به نور خورشید حساسیت دارند، افراد با کک و مک و خال زیاد و همچنین کسانی که از داروهای خاصی استفاده می‌کنند، اصلاً پیشنهاد نمی‌شود.
  • اگر بدن شما پس از برنزه کردن دچار سوختگی شد، حتماً از تکرار جلسات و قرارگرفتن در دستگاه سولار خودداری کنید. بروز زخم و سوختگی علاوه بر اینکه بسیار دردناک است، پوست را مستعد بروز بیماری‌های دیگر نیز می‌کند.

منبع: آموزشگاه آرایشگری زنانه

5/5 - (3 امتیاز)
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.