افسردگی فصلی

افسردگی فصلی، نوعی افسردگی است که با کوتاه شدن روزها در پاییز و زمستان بروز می‌کند و در بهار و تابستان از بین می‌رود. زیرا نور خورشید بر فعالیت‌های ما و چرخه‌های مهم بدن ما، مانند چرخه خواب و چرخه تولید مثل اثر دارد و همانطور که فصل‌ها عوض می‌شوند، چرخه‌های شبانه روزی ما نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

علائم مهم و عمده این نوع افسردگی عبارتند از:
– بروز پر خوری و پر خوابی

– احساس بی حوصلگی و کسالت

– افزایش وزن و پر اشتهایی

– حالت کندی و کرختی روانی- حرکتی

– نیاز زیاد به مواد قندی و نشاسته‌ای

این حالت‌ها با تغییر فصل پدیدار می‌شوند و دال بر وجود اختلال دیگر مانند سوء مصرف مواد یا ناراحتی ناشی از یک اختلال طبی عمومی‌نسیتند، همچنین نشانه‌هایی که در طول دو سال گذشته روی داده رابطه منظمی با تغییر فصل داشته باشند و هیچ نوع افسردگی اساسی غیر فصلی در این مدت مشاهده نشده باشد.

علت افسردگی فصلی چیست؟ علت احتمالی این نوع افسردگی را به متابولیسم غیرطبیعی ملاتونین نسبت داده اند که هورمونی است که از غده صنوبری(پپنئال) ترشح می‌شود.ثابت شده است که نور درمانی، درمان مناسب برای این اختلال است. مواجهه با نور مصنوعی و درخشان به مدت دو تا شش ساعت در روز به تنظیم ترشح ملاتونین و کاهش علائم افسردگی منجر می‌شود. وسیله ای که امروزه برای این بیماری کاربرد گسترده ای دارد، چند چراغ و مهتابی سفیدی است که روی بازتاب گر فلزی نصب شده است و دارای صفحه محافظ پلاستیکی می‌باشد. تدابیری نیز برای اینکه فرد بیشتر در معرض نور خورشید قرار بگیرد ، مفید هستند. بیرون رفتن از خانه و پیاده روی در آفتاب و کار کردن و زندگی کردن در فضایی روشن و بهره مند از نور خورشید در رفع افسردگی موثر هستند. چنانچه نور درمانی برای رفع افسردگی کافی نباشد، امکان دارد داروهای ضد افسردگی برای کاهش یا زدودن نشانه‌های افسردگی به کار روند.

منبع: روزنامه مردمسالاری

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.