کودکان معلول را دریابیم

خانواده ها چگونه با فشارهای روانی حاصل از تولد یک کودک معلول مقابله می نمایند؟ برخی از خانواده ها هیچ گونه فعالیت مثبت و بارزی در قبال این تولد از خود نشان نمی دهند. بدین سبب می توان تصور کرد که میزان طلاق و خودکشی در این خانواده ها بالا باشد. اما خانواده های زیادی نیز پیدا می شوند که نه تنها با این مشکل مقابله می کنند بلکه آن را به خوبی هم انجام می دهند. این قبیل خانواده ها با استفاده از نیروهای داخلی و خارجی و بهره جویی از این نیروها خود را برای رویارویی با نیازهای ویژه این کودکان تقویت می کنند.

نیروهای داخلی که می تواند کودک معلول را با خانواده اش سازگار سازد داشتن مادری است که از ازدواج خود راضی است و شجاعت و اعتماد به نفس دارد و البته، پدری که حامی خانواده اش است و امنیت مالی، اعتقاد به ارزش ها و … را برای خانواده خود به ارمغان می آورد.

سرو کار داشتن با کودکان معلول آسان نیست و نیاز به کسب مهارت های لازم دارد. در واقع رفتار شما نباید تحقیرآمیز و توأم با مزاحمت باشد.

به توصیه های زیر توجه کنید:
¤ با کودکتان همانند سایر کودکان حرف بزنید.
کودکان معلول در دنیای خاص خود دست و پا می زنند. آنها ممکن است از عصا یا ویلچر استفاده کنند و برای رفتن به این طرف و آن طرف نیاز به کمک دیگران داشته باشند. این کودکان تلاش می کنند تا حد امکان «طبیعی» به نظر برسند. به هرحال والدین باید تمام نیازهای کودک خود را برآورده کنند. با کودک معلول خود مانند سایر کودکان حرف بزنید و طوری با او رفتار نکنید که گویی چیزی را درک نمی کند.

¤ با کودک تان رفتاری مودبانه و محترمانه داشته باشید.
کودکان معلول غالباً برای انجام کارهای مختلف نیاز به کمک دارند. هرگز از یاد نبرید که کمک کردن به این کودکان یک ضرورت است و آنها این مسأله را می پذیرند ولی امکان دارد سایر کودکان در این مورد به اظهارنظرهای ناخوشایند بپردازند تا حد امکان در کمک کردن به کودکان معلول دقت کنید و به آنها اجازه دهید خودشان کارهایی را که می توانند انجام دهند. یادتان باشد با آنها مانند نوزاد رفتار نکنید!

¤ به حرف های کودکتان گوش دهید.
برخی از کودکان معلول در حرف زدن مشکل دارند. گروهی از بزرگ ترها برای فهمیدن منظور این کودکان به حدس زدن می پردازند و اشتباه کردن در این کار دلخوری کودکان را به دنبال خواهد داشت. گروه دیگری از بزرگ ترها با لحنی خاص با این کودکان حرف می زنند و با مراقبت آنها را مورد خطاب قرار می دهند. با کودکان تماس چشمی برقرار کنید و برروی حرف های آنها تمرکز نمائید. با دقت به کودک خود گوش دهید و حرف های او را قطع نکنید، شکیبایی لازمه کار کردن با کودکان معلول است.

¤ کودک تان را در فعالیت های اجتماعی دخالت دهید.
کودکان معلول معمولاً از فعالیت های اجتماعی و ورزشی کنار گذاشته می شوند. این کار تا حدی قابل درک است ولی در تمام موارد، اگر امکان ساده تر کردن یک فعالیت وجود دارد این کار را بکنید و کودکان را طوری در کنار هم قرار دهید که کودکان معلول بتوانند راحت تر حرکت کنند. هرگز فکر نکنید که این کودکان از انجام برخی از کارها عاجزند. مطمئن باشید شما می توانید زمینه دخالت بیشتر کودکان معلول را در فعالیت های اجتماعی فراهم آورید.

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.