خواص کله‌پاچه برای زنان باردار

تغذیه در دوران بارداری بسیار مهم است. جنین در شکم مادر تمام مواد غذایی را دریافت می‌کند؛ بنابراین کیفیت این ماده غذایی هم برای مادر و هم جنین بسیار اهمیت دارد. البته همان‌طور که گفتیم کیفیت این مواد غذایی مهم است و نیازی نیست حجم غذایی‌تان را چند برابر کنید. در این میان برخی از خانواده‌ها اعتقاد دارند که زن باردار باید غذاهای چرب و به مقدار زیاد مصرف کند. یکی از این غذاهای چرب و پرکالری کله‌پاچه است. برخلاف اعتقاد همه، کله‌پاچه می‌تواند کلسترول و تری گلیسیرید خون را بالا ببرد و یک غذای سنگین و دیرهضم به حساب می‌آید که مصرف بیش‌ازاندازه آن برای مادر خطرناک است. با ما همراه باشید تا با خواص کله‌پاچه برای زنان باردار آشنا شوید.

کله‌پاچه
کله‌پاچه یک غذای سنتی و ایرانی است که از اجزای مختلف گوسفند تشکیل شده است. این غذا علاوه بر ایران در برخی از کشورهای دیگر مانند ترکیه و کشورهای عربی نیز رواج دارد. کله‌پاچه شامل زبان، مغز، گوشت صورت، چشم، پاچه و بنا گوش است که برخی قسمت‌های آن چربی بیشتر و برخی مناطق مانند پاچه، به مراتب چربی کمتری دارد.

خوردن کله‌پاچه در بارداری

زنان باردار درصورتی‌که در ماه‌های ابتدای بارداری از مواد غذایی خاصی استفاده کنند به‌مرور به این مواد عادت کرده و درنهایت درصورتی‌که این مواد غذایی مضر باشند؛ به جنین و سلامتی خودش آسیب وارد می‌کند. کله‌پاچه یک غذای سنگین با چربی مضر و بالا است. در صورت استفاده زیاد از این ماده غذایی ممکن است به مرور باعث چاقی مادر شده و مشکلاتی را برای او به وجود بیاورد.

یک انسان عادی بعد از خوردن کله‌پاچه باید فعالیت داشته باشد تا این ماده غذایی را هضم کند؛ ازآنجاکه زنان باردار نمی‌توانند فعالیت‌های حرکتی زیادی داشته باشند و سیستم گوارشی آنها ضعیف‌تر است؛ زیاده‌روی در مصرف آن باعث چاقی مادر خواهد شد.

کله‌پاچه برای زنان باردار

کله‌پاچه یک غذای سنگین و دیرهضم است که دارای مقداری پروتئین می‌باشد. علاوه بر این ویتامین‌های گروه B در آن وجود دارد که برای بدن مفید است. البته معایب این ماده غذایی در مقابل مزایای آن بسیار بیشتر است. شما با خوردن کله‌پاچه مقدار زیادی از کلسترول و اسیدهای چرب را وارد خون می‌کنید که این امر می‌تواند منجر به مسدود شدن رگ‌های خونی شود.

عوارض کله‌پاچه برای جنین

جنین از زمان اولیه تا ۹ ماه بارداری رشد سریعی داشته؛ به‌طوری که از یک گرم در هفته ۸ وم بارداری، به متوسط ۳۰۰۰ گرم در هفته‌های انتهایی می‌رسد؛ بنابراین برای این فرایند رشد سریع به مواد غذای مفید با کیفیت بالا (نه کمیت) نیاز دارد و تمام این مواد تنها از طریق تغذیه مادر به او خواهد رسید. بنابراین توجه به تغذیه و سالم بودن آن و دریافت تمام مواد غذایی مفید با کیفیت بالا هم برای سلامت مادر و هم جنین بسیار اهمیت دارد. مادرانی که در این دوران به تغذیه خود اهمیت نداده و مواد غذایی شور و شیرین، مواد غذایی پر از کلسترول مانند کله‌پاچه به مقدار زیاد مصرف می‌کنند؛ هم سلامت جنین را به خطر می‌اندازند و هم ممکن است در حین بارداری و حتی بعدازآن به بیماری‌هایی مانند اضافه وزن، دیابت، چربی خون و … مبتلا شوند.

خوردن زبان کله‌پاچه در بارداری

گوشت زبان از تمام قسمت‌های بدن گوسفند لطیف‌تر و مغز از تمام قسمت‌های دیگر سردتر و درواقع مزاج آن سرد و تر است. به همین دلیل طب سنتی معتقد است که از این مواد در کنار مصلحات آن استفاده شود. درواقع مغز و چشم را با سرکه و آویشن و زبان را با اندکی نمک میل کنید. در مقابل گوشت سر، چشم و بناگوش مزاج گرم و تر دارند و هضم آن‌ها نسبت به مغز و زبان آسان‌تر است. مزاج پاچه متعادل‌تر از قسمت‌های دیگر است و میزان کلسترول و چربی آن نیز کمتر می‌باشد.

سیرابی

خوردن سیرابی در بارداری

سیرابی نیز مزاج سرد دارد و میزان کلسترول و ارزش غذایی آن کمتر است. بنابراین زنان باردار می‌توانند از آن در کنار مصلحات استفاده کنند. در کنار سیرابی از مصلح‌هایی مانند نمک، گردو و آویشن استفاده کنید که گرم هستند. اما بهتر است در خوردن سیرابی زیاده‌روی نشود. البته اگر مزاج شما سرد و مرطوب است بهتر است سیرابی نخورید.

کله‌پاچه و سقط جنین

مواد غذایی بسیار وجود دارد که ممکن است در صورت مصرف در ماه‌های ابتدایی بارداری باعث سقط جنین شوند. به‌طور مثال اگر از گوشت‌های خام و نپخته، ماهی‌های دارای فلزات سرب و جیوه و امحا و احشا حیوانات (اعضای داخلی بدن حیوانات یا همان فرآورده‌های فرعی گوشت) استفاده کنید؛ شانس سقط جنین افزایش می‌یابد. بنابراین مصرف کله‌پاچه، مخصوصاً مغز کله‌پاچه که امکان آلوده بودن به باکتری لیفتریا را در خود دارد می‌تواند باعث سقط جنین شود.

خواص آب کله‌پاچه

آب کله‌پاچه را قبل از همه و همراه با نان میل می‌کنند. این آب نیز سرشار از چربی است و مصرف زیاد آن ممکن است برای مادر خطرناک باشد. بنابراین اگر هوس کله‌پاچه کرده‌اید؛ می‌توانید از آب کله‌پاچه به مقدار کم و در صبح استفاده کنید.

کله پاچه در بارداری

کله‌پاچه و دیابت بارداری

یکی از مشکلاتی که ممکن است زنان باردار در طول دوران بارداری با آن مواجه شوند دیابت بارداری است. درواقع با تغییرات هورمونی که در بدن زنان رخ می‌دهد؛ در برخی از موارد قند خون آن‌ها بالا رفته و فرد دچار دیابت بارداری خواهد شد. بنابراین اگر در دوران بارداری به دیابت بارداری مبتلا شده‌اید؛ بهتر است در مصرف برخی مواد غذایی دقت کنید و در صورت امکان از پزشکتان یک برنامه غذایی مناسب دریافت کنید تا دیابت بارداری درمان شده و بعد از به دنیا آمدن فرزندتان از بین برود. یکی از درمان‌هایی که به زنان باردار مبتلابه دیابت بارداری پیشنهاد داده می‌شود؛ کم کردن حجم مواد غذایی در هر وعده و به جای آن استفاده از وعده‌های بیشتر است. بنابراین غذاهایی مانند کله‌پاچه که بسیار سنگین و دیرهضم هستند در دوران بارداری و برای زنان مبتلا به دیابت بارداری پیشنهاد داده نمی‌شود.
علاوه بر این کله‌پاچه کلسترول زیادتری دارد و این امر برای زنان با دیابت بارداری اصلاً مناسب نیست. در این دوران بهتر است از خوردن غذاهای با کلسترول بالا مانند کله‌پاچه، گوشت قرمز، سس مایونز و … جلوگیری شود.

کله‌پاچه وزن گیری جنین

درصورتی‌که در ماه‌های انتهای بارداری هستید و جنین شما وزن نرمالی نداشته و به اصلاح کم‌وزن است می‌توانید با تغییر در نوع رژیم غذایی و استفاده از مواد غذایی با کیفیت در وعده‌های بیشتر، وزن جنین را افزایش دهید. از میان وعده‌های پرکالری استفاده نکنید و به جای آن به میوه‌هایی مانند انبه و موز روی بیاورید. در این میان برخی افراد کله‌پاچه را یک روش خوب برای وزن گیری جنین می‌دانند. بله کله‌پاچه یک وعده غذایی کامل و سنتی است؛ اما چربی و کلسترول بالایی دارد و ازآنجاکه فرایند هضم در زنان باردار نسبت به سایرین کندتر می‌باشد؛ خوردن حجم زیادی از کله‌پاچه در دفعات زیاد می‌تواند برای سلامتی مادر و جنین خطرناک باشد.

کله پاچه در بارداری

کله‌پاچه در بارداری از نظر طب سنتی

کله‌پاچه هر حیوانی مزاج مختلفی دارد. ازآنجایی‌که که کله‌پاچه گوسفند شایع‌تر است در این مطلب به این مورد می‌پردازیم. هر انسان نیز مزاج متفاوتی دارد؛ بنابراین اگر شما مزاج سرد و مرطوب دارید و مغز گوسفند را بخورید به بدن شما آسیب بیشتری وارد می‌کند در مقایسه با فردی که مزاج گرم و خشکی دارد. بااین‌حال خوردن برخی از قسمت‌های کله‌پاچه به‌طورکلی به زنان باردار توصیه نمی‌شود و طب سنتی بر این باور است.
از نظر طب سنتی استفاده از پاچه و یا آب کله‌پاچه به میزان کم و محدود برای مادر مفید است؛ زیرا خاصیت غضروف سازی دارد. علاوه بر این پاچه گوسفند کم‌چرب‌ترین قسمت آن می‌باشد که ضرر و زیان کمتری دارد. اما به دلیل وجود برخی میکروب‌ها در مغز گوسفند، زنان باردار بهتر است به‌هیچ‌عنوان از آن استفاده نکنند. علاوه بر این مغز گوسفند کلسترول مضر بالایی دارد که به مادر آسیب وارد می‌کند. هر بار که شما مغز گوسفند می‌خوردید به اندازه هشت زرده تخم مرغ کلسترول به خون خود اضافه خواهید کرد که این شرایط برای بدن یک زن باردار مناسب نمی‌باشد و در صورت تداوم در خوردن آن کلسترول خون مادر بالا می‌رود.
همان‌طور که اشاره شد؛ مغز کله‌پاچه همانند بسیاری دیگر از مغزهای حیوانات دارای میکروب به نام لیستریا است که ممکن است مادر را بیمار کرده و در برخی موارد موجب سقط جنین شود. بنابراین خوردن مغز گوسفند به‌طورکلی به زنان باردار پیشنهاد نمی‌شود؛ مخصوصاً اگر در سه ماه ابتدایی بارداری هستید.
طب سنتی معتقد است؛ علاوه بر مغز گوسفند، خوردن چشم نیز به دلیل چربی زیاد به مادر باردار یا هر فرد دیگری که داری چربی خون است؛ آسیب وارد می‌کند.
کله‌پاچه گوسفند طبع گرمی دارد و بهتر است از کله‌پاچه گاو یا بز استفاده نشود زیرا طبع آن‌ها سرد است و دیرتر هضم می‌شوند.

کله‌پاچه در تعیین جنسیت

در ابتدا بهتر است این نکته را بدانید که ویار هیچ ماده غذایی در بارداری، نمی‌تواند نشانه تعیین جنسیت باشد.
حدود سه‌چهارم از زنان در دوران بارداری به ویار مبتلا می‌شوند. ویار می‌تواند باعث تهوع صبحگاهی و تغییر سلیقه غذایی در زنان شود. اما این داستان از قدیم‌ها بوده و ما قصد داریم به صورت گذرا و از یافته‌های قدیمی به آن بپردازیم. درواقع گذشتگان معتقد بودند که اگر زن باردار در دوران بارداری خود ویار خوراکی‌های شیرین داشته باشد؛ فرزند او دختر و درصورتی‌که به خوراکی‌های شور و ترش و غذاهای گوشتی ویار داشته باشد فرزند او پسر است.
بنابراین طبق این افسانه‌های ویار به کله‌پاچه می‌تواند نشانه از تعیین جنسیت باشد و فردی که به این ویار دچار شده طبق افسانه‌ها فرزند پسر به دنیا خواهد آورد.

کله‌پاچه برای تهوع بارداری

کله‌پاچه برای تهوع بارداری

تهوع در بارداری در برخی از زنان باردار رخ می‌دهد و بیشتر در سه ماهه اول بارداری است. در این راستا می‌توانید با استفاده از برخی مواد غذایی تهوع در بارداری را کنترل کنید. برای درمان تهوع در زنان باردار از ویتامین B6 استفاده کنید. یکی از مواد غذایی سرشار از ویتامین B سیرابی و کله‌پاچه است. ویتامین B می‌تواند برای رفع حالت تهوع در بارداری بسیار مفید باشد. البته مقدار زیاد آن باعث مسمومیت می‌شود. با وجود اینکه سیرابی، ویتامین B داشته و به کنترل حالت تهوع در بارداری تا حدودی کمک می‌کند؛ مصرف زیاد آن نیز باعث افزایش کلسترول، تغییر در مزاج و چاقی خواهد شد. بنابراین بهتر است از پاچه و سیرابی به مقدار کم و کنترل شده و زیر نظر پزشک استفاده شود.

کلام آخر
بهتر است در دوران بارداری غذاهای سنگین و دیرهضم نخورید. زیرا دستگاه گوارش زنان در دروان بارداری ضعیف‌تر شده و سرعت هضم مواد غذایی کاهش می‌یابد؛ بنابراین بهتر است غذاهای مقوی و زود هضم میل کنید. بهترین زمان برای مصرف کله‌پاچه در صبح‌ها و در فصل زمستان است. کله‌پاچه در تابستان احساس سنگینی بیشتری به وجود می‌آورد.
زنان باردار درصورتی‌که مشکلاتی مانند اضافه وزن، چربی بالا، فشارخون، دیابت یا هر بیماری دیگری ندارند؛ درصورتی‌که هوس خوردن کله‌پاچه کرده‌اند؛ می‌توانند از پاچه یا آب کله‌پاچه به مقدار کم‌مصرف کنند؛ اما به‌هیچ‌عنوان از مغز گوسفند استفاده نشود.

3.5/5 - (2 امتیاز)
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.