چرا هوس لواشک می‌کنیم

همه ما ممکن است در طول شبانه‌روز هوس خوردن مواد غذایی خاصی را داشته باشیم؛ برخی هوس شیرینی می‌کنند و برخی دیگر هوس ترشی و شوری. بااین‌حال خوراکی‌های ترش یکی از هوس‌انگیزترین خوراکی‌های موجود در زمین هستند که در بین آن‌ها لواشک در صدر جدول است. شما هم با شنیدن نام لواشک ممکن است آب در دهانتان جمع شود و هوس لواشک کنید. با ما همراه باشید تا متوجه شوید که چرا هوس لواشک می‌کنیم

علت هوس لواشک چیست؟

هوس هر نوع ماده غذایی در طول شبانه‌روز، ممکن است به دلیل کمبود مواد غذایی خاص در بدن و یا اختلال در عملکرد یکی از اعضا باشد. البته در برخی موارد این مسئله رخ می‌دهد و در بیشتر مواقع این هوس گذرا است و علت‌های خارجی دارد.

هوس لواشک در دسته هوس به مواد غذایی ترش قرار دارد. در حد تعادل مزه ترشی و خوردن لواشک، بدن را تازه کرده و باعث تحریک ترشحات گوارشی می‌شود و در نهایت دستگاه گورش ما را هیدراته خواهد کرد. همان‌طور که هوس به ترشی و لواشک ممکن است مفید باشد؛ در برخی موارد نشان‌دهنده مشکلاتی است. به‌طور مثال دستگاه گوارش شما دچار کمبود آب است و بدن شما برای به دست آوردن مایعات بیشتر هوش‌ترشی می‌کند. بنابراین زمانی که هوس لواشک می‌کنید بهتر است در طول روز آب بیشتری بنوشید.

در بیشتر مواقع بدن شما به مزه ترشی و خوردن مواد غذایی مانند لواشک ولع بیش‌ازاندازه نشان می‌دهد که در این شرایط ممکن است ضعف در کبد باعث این عکس‌العمل شده باشد.

هوس ترشی شدید معمولاً به معنای تشدید دوز پیتا (Pitta) در بدن است. طعم ترش بر روی کبد تأثیر می‌گذارد و گرمای آن می‌تواند علائم پیتا مانند عصبانیت و آشفتگی برانگیزاند. طعم ترش مرطوب است؛ زیرا مایعات را جابجا می‌کند. علاوه بر این طعم ترش باعث افزایش تخمیر در دستگاه گوارش می‌شود. در نهایت تخمیر ترش سنگین است و می‌تواند باعث احتقان و رطوبت بدن شود و دوز کاپا را تشدید کند. در نتیجه مشخص می‌شود که چرا هوس لواشک می‌کنیم

هوس لواشک

نکته: طبق طب آیوردا هندی هر فردی ممکن است در بدن خود یک یا چند دوشا (dosha) یا قانون کلی داشته باشد. به‌طور مثال افراد پیتا افراد گرم‌خو هستند که رژیم غذای قوی دارند و دارای مشخصه‌های تمرکز، انرژی و اشتیاق‌اند. این افراد بهتر است از غذاهای شیرین و تلخ استفاده کنند. افراد کاپا از نظر جسمی قوی‌ترند و حافظه‌شان بهتر است و باید از غذاهای ترش و شیرین دوری کنند.

میوه‌هایی که در تهیه لواشک استفاده می‌شوند در حد متعادل برای کبد مفید هستند؛ اما در صورت عدم تعادل در کبد و عدم دریافت اسیدهای چرب در بدن، ممکن است بدن شما بیش از اندازه هوس ترشی و لواشک داشته باشد.

در برخی مواد به علت کمبود مواد غذایی خاص، بدن آن را طلب می‌کند. به‌طور مثال ترشی‌ها و لواشک‌ها منبع خوبی برای منیزیم، آهن و کلسیم هستند و زمانی که این مواد در بدن کم می‌شوند؛ بدنمان طلب ترشی و لواشک می‌کند.

علاوه بر این باکتری‌هایی که درترشی و لواشک‌ها وجود دارند؛ نوعی باکتری خوب به‌حساب می‌آیند که برای سیستم عصبی مفید هستند؛ بنابراین در برخی موارد که سیستم عصبی دچار مشکل می‌شود ممکن است بدن هوس لواشک کند. در کنار این موارد، این باکتری‌ها برای روده و هضم غذا نیز مناسب‌اند؛ به همین دلیل بعد از خوردن مواد غذایی هوس لواشک می‌کنیم.

چرا هوس لواشک می‌کنیم

نکات مهم در خوردن لواشک و ترشی
اگر تجربه هوس شدید و مکرر به ترشی و لواشک دارید؛ غذاهای تلخ و خنک‌کننده مانند سبزیجاتی مانند کلم برای شما بسیار مفید است؛ بنابراین از خوردن غذاهای ترش و تخمیر شده مانند ماست، خامه‌ترش، سرکه و لواشک خودداری کنید.

در خوردن لواشک و ترشیجات افراط نکنید؛ زیرا لواشک و ترشی می‌توانند کلسیم بدن را دفع کنند. وقتی لواشک می‌خورید؛ میزان اسید در بدنتان زیاد می‌شود؛ بدن برای خنثی کردن آن تصمیم می‌گیرد از مواد قلیایی مانند کلسیم استفاده کند. بنابراین این فرایند می‌تواند برای بدن مخصوصاً افراد دارای پوکی استخوان مضر باشد.

درصورتی‌که هوس لواشک دارید؛ به‌جای خوردن لواشک‌های صنعتی از لواشک‌های دستی و یا آب‌نارنج طبیعی استفاده کنید؛ زیرا میزان ضرر و زیان آن کم‌تر است.

5/5 - (1 امتیاز)
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 نظرات
  1. فاطمه درخشانی می‌گوید

    این بسیار عالی بود مخصوصا برای من که لواشک رو خیلی دوست دارم

  2. :) می‌گوید

    من عاشق ترشک و لواشک و… هستم روزی نیس هوس نکنم و دلیل اینکه هوس میکنم رو هم نمیدونم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.