تصفیه هوای اتاق بیمار با دیوار سبز

تصویری که همه ما معمولاً از اتاق بیمار و محیط های بیمارستانی در ذهن داریم، تصویری بی رنگ و استریل است. طرحی که معمولاً اضطراب و ناراحتی ایجاد می کند. امروزه مطالعات بی شماری در مورد رنگ سبز و کاربردها و مزایای آن وجود دارد که به ما یادآوری می کند تا این طراحی سخت و یکنواخت اتاق های بیماران و بیمارستان ها و به طور کلی محیط های بهداشتی را تغییر دهیم.

در سال های اخیر با تجدید نظر در طراحی های بیمارستان ها و حتی اتاق های بیماران چنین نتیجه گیری شد که می توانیم از فواید طبیعت در درمان بیماران نیز استفاده نماییم. در مفهوم جدید “طراحی بیوفیلک” که در سال های اخیر مورد توجه قرار گرفته است، از باغ های عمودی یا دیوار سبز برای ادغام طبیعت با معماری مدرن استفاده می شود.

استفاده از گیاهان در فضاهای درمانی و به خصوص اتاق بیماران فواید زیادی دارد که از جمله آن ها می توان به تصفیه هوای اتاق بیمار اشاره کرد.

چه آن که یک بیمار در بیمارستان بستری شده باشد و چه آن که مجبور به استراحت مطلق در خانه باشد، داشتن یک اتاق سرسبز و زیبا می تواند روحیه و نشاط او را حفظ نماید. همچنین یک دیوار سبز می تواند هوای اتاق را تصفیه کرده و به این ترتیب بهبودی بیمار بستری را تسریع نماید.

تاریخچه

باغ های گیاهی- درمانی برای اولین بار در اروپا در خانه های سالمندان و یا بیمارستان های اعصاب و روان (تیمارستان ها) طراحی و اجرا شدند. تیمارستان ها اغلب شامل حیاط هایی بودند که محلی برای مراقبه و آرامش، پرورش گل و میوه بودند. یک ویژگی اصلی این دیوار زنده سبز ایجاد یک مکان امن و کمک به درمان و بهبودی بیماران بود. یک باغ در محوطه بیمارستان می توانست تاثیرات شگرفی در کاهش استرس و تاثیرات مثبت بر بیماران و کارکنان داشته باشد.

پس از آن در سال های اخیر، با وجود پیشرفت اصول طراحی سازه ها و ساختمان ها، امروزه ساخت دیوار سبز یا گرین وال در اتاق بیمار یکی از روش های بهبود فضا و همچنین بهبود بیماران است. با این روش می توان از علم و هنر در راستای بهبودی بیماری ها و رفع مشکلات سلامتی بهره برد. در حقیقت با طراحی و ساخت یک دیوار سبز بر روی دیوار های مرده فضای اتاق بیمار، می توان محیطی جذاب را برای زندگی جدید بیماران خصوصا بیماران بستری شده ایجاد نمود.

دیوارهای سبز منبع جدید شفابخشی

دیوار سبز یا گرین وال با عناوین دیگری چون دیوار زنده، باغ های عمودی، دیوارهای زیستی و یا با نام علمی دیوارهای پیچیده گیاهی عمودی (VCWV) نیز شناخته می شود.

یک باغ عمودی سرپوشیده می تواند مزایای سلامتی گیاهان سنتی را برای ما فراهم نماید. باغ عمودی هوا را تصفیه می کند، و ترکیبات آلی فرار (VOC) و سایر مواد مضر مانند فرمالدئید و بنزن را در هوا از بین می برد. مزیت دیگر باغ عمودی این است که وقتی گیاهان بر روی سطحی بالاتر از زمین رشد می کنند، گردش هوا را افزایش می دهند.

همچنین با ساخت یک باغ عمودی در اتاق بیمار می توان از فضای رشد محدود این گیاهان استفاده نمود. با این کار، علاوه بر جلوگیری از شلوغ شدن اتاق بیمار، در عین حال می توان از فواید گیاهان نیز استفاده نمود.

یک باغ عمودی با طراحی کاربردی برای اتاق بیمار چه در بیمارستان و چه در خانه، می تواند از اتاق در برابر گرما، آلودگی هوا یا صدا محافظت کند. درحقیقت با ساخت دیوار سبز در اتاق بیمار می توانید دمای اتاق را به خوبی تنظیم نمایید.

گیاهان هوا را تصفیه می کنند

باغ عمودی کیفیت هوای داخل اتاق را بهبود می بخشد. گیاهان فیلترهای طبیعی هستند، آن ها از دی اکسید کربن موجود در هوا استفاده می کنند و جدا از فیلتر کردن آلاینده های موجود در هوا، اکسیژن مورد نیاز ما را نیز تامین می کنند.

با کاشت گیاه در اتاق بیماران می توان وضعیت هوا را بهبود بخشید. باغ های عمودی ذرات معلق را از هوا دریافت کرده و همچنین دی اکسید کربن را به اکسیژن تبدیل می کنند. ساخت ۱ مترمربع گرین وال سالانه به مقدار ۲.۳ کیلوگرم دی اکسید کربن را از هوا جذب کرده و حدود ۱.۷ کیلوگرم اکسیژن را به هوا باز می گرداند.

همچنین مطالعات نشان می دهند که گیاهان و میکروب های حاضر در خاک آن ها، ترکیبات آلی فرار مضر محیط اتاق بیماران را جذب کرده و از آن به عنوان غذای گیاه استفاده می نمایند.

دیوار سبز با کاهش استرس باعث بهبود بیماری ها و مشکلات می شود

ادغام طبیعت در محیط های بهداشت و درمان بر مزایای گیاهان تاکید می کند. از جمله مزایای گیاهان شامل تسکین استرس و توانایی طبیعت برای آرامش و جوان سازی ذهن و روحیه فرد می باشد.

زندگی در یک محیط با طراوت و بانشاط خصوصا برای افرادی که ناچارند تا مدت زمان زیادی را بستری باشند، تأثیر مثبتی در روحیه فرد دارد. محیط سرسبز اتاق بیمار می تواند منجر به کاهش استرس بیمار شده و آرامش را به همراه داشته باشد.

همچنین نشان داده شده است که سرسبزی می تواند مشکلات زیر را در بیماران کاهش دهد:

  • فشار خون
  • تپش قلب
  • تنش عضلانی

ساخت یک محیط شفابخش

ساخت یک گرین وال در اتاق بیمار باعث سرسبز شدن و روحیه گرفتن بیمار می شود. افزایش امید به زندگی و انرژی بیمار می تواند طول دوره درمان و بهبودی بیمار را تسریع نموده و زمان بستری او را کاهش دهد.

گزارش کرده اند که در یک محیط سرسبز تحمل افراد در برابر درد بیشتر خواهد بود.

همانطور که حتما همه ما دیده ایم، اغلب روستاییان با زندگی در محیط طبیعی و مشاهده همه روزه فضای سبز و گیاهان، استرس کمتری داشته و در مواجهه با بیماری ها عملکرد بهتری دارند.

آبگون دیزاین

آبگون دیزاین یک تیم طراحی و معماری است که سالهاست در زمینه طراحی و اجرای انواع دیوار سبز، روف گاردن، آبنما و … فعالیت دارد. این گروه امروز با تکیه بر دانش و تخصص و همچنین تجربه خود، آماده دریافت انواع پروژه های ساخت گرین وال و یا سایر پروژه های لندسکیپ می باشد. این تیم با دارا بودن تیم های مجزای طراحی و اجرا می تواند شما را در رسیدن به مکان ایده آل و رویایی تان یاری نماید.

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.