کاربرد زانوبند و مچ بند طبی در ورزش

آسیب های وارده به مچ دست

بسیاری از فعالیت های روزمره مثل کار یا ورزش های سنگین باعث ایجاد فشار بیش از حد به قسمت های مختلف بدن به خصوص مچ دست و زانو می شوند. زمانی که مچ دست در موقعیت های نامطلوب قرار بگیرد و یا فشار بیش از حد بر آن وارد شود، باعث ایجاد درد در قسمت مچ دست می گردد. مچ بند های طبی راه درمان این دردهای شایع هستند که با کنترل حرکت و نگه داشتن مچ دست به کاهش درد کمک فراوانی می کنند.
استفاده مداوم از کامپیوتر و تایپ کردن، بازی های کامپیوتری و ورزش هایی مانند فوتبال، والیبال، بسکتبال، تنیس، اسکواش، پینگ پنگ، بدنسازی و وزنه برداری از جمله فعالیت‌هایی هستند که با فشار بر روی مچ دست عارضه ای به نام سندروم تونل کارپال و یا تحت عنوان مچ درد را ایجاد میکنند. نواحی مچ دست و ساعد زمان حرکات ورزشی در معرض آسیب پذیری بیشتری هستند.

آسیب های وارده به زانو

زانو بزرگترین مفصل بدن است و باه دلیل ساختار پیچیده، نسبت به قسمت های دیگر بدن تحت فشار بیشتری است و به راحتی در اثر ضربه آسیب هایی مثل کشیدگی، دررفتگی، پارگی و شکستگی به آن وارد می شود. این قسمت بدن از رباط ها، تاندون ها، مینیسک، استخوان و عصلات تشکیل شده که ممکن است هر کدام از آنها به سادگی آسیب ببیند.
زانو مسئول تحمل وزن بدن و حرکت پاها را به عهده دارد و همین موضوع سبب می شود مواردی مثل افزایش وزن نیز برای این بخش از بدن بسیار آسیب رسان باشند. بعضی از آسیب های زانو با زانو بند درمان میشود و در بعضی موارد که ضربه بیشتری وارد شده باشد و آسیب جدی باشد به عمل جراحی نیاز است.
علامت شایع زانوی آسیب دیده ، تورم، درد و بی ثباتی درزانو می‌باشد. در ورزش هایی مثل فوتبال، والیبال و بسکتبال بیشتر قسمت رباط صلیبی و رباط جانبی داخلی آسیب میبیند. در این ورزش ها در اثر پیچیدن ناگهانی و پرش و تغییر جهت سریع، زانو صدمه میبیند یا هنگام تکل کردن دچار پارگی مینیسک می گردد که علائمی چون درد، تورم، سفتی و قفل کردن و کاهش حرکات زانو دارد.
دلیل دیگر آسیب دیدن زانو شکستگی است که شایع ترین آن مربوط به استخوان کشکک است که این خطر نیز هنگام انجام ورزش های سنگین بسیار زیاد است.
برای پیشگیری از وارد شدن آسیب به زانو و مچ دست هنگام ورزش، انواع زانوبند و مچ بند ها یکی از بهترین راهکارهای موجود هستند. این وسایل ارتوپدی هم برای پیشگیری از آسیب و هم درمان مورد استفاده قرار می گیرند. در ادامه شما را با انواع مچ بندها و زانو بند ها و کاربرد و فواید آنها آشنا می سازیم:

کاربرد مچ بند طبی در ورزش

مچ بند های طبی برای پیشگیری و التیام آسیب دیدگی های ورزشی ، ورم، برطرف کردن رگ به رگ شدگی ناشی ازپیچ خوردن، آسیب های ناشی ازشکستگی و بدون شکستگی و دیگر مشکلات مربوط به مچ دست به کار میروند. استفاده از مچ بند در طول شبانه روز، به فرد کمک می کند تا مچ دست را در حالت معین و ثابت نگه دارد و علائم سندروم تونل کارپال را کاهش و التیام بخشد، همچنین برای پیشگیری از آسیب دیدن مچ دست در طی فعالیت های روزانه ای که به صورت مداوم و بی وقفه انجام می شوند، بسیار مفید است. از دیگر فواید خرید مچ بند طبی، درمان آرتروز مچ دست، ثابت نگه داشتن مچ دست، التیام درد و نگهداری از دست بعد از پیچ خوردگی، شکستگی، دررفتگی و کاهش دوره درمان است.

مچ بند طبی

انواع مچ بندهای طبی

مچ بند کشی (اسپلینت):

مناسب برای ثابت نگه داشتن مچ دست، توانبخشی پس از آسیب دیدگی و کاهش ورم می باشد و برای افرادی که زمان های طولانی از کامپیوتر استفاده می کنند و یا تایپ می کنند مناسب است.

مدل ترکیبی (مچ بند و شست بند آتل دار):

این نمونه از مچ بند قادر است همزمان از مچ دست و شست انگشت محفاظت کند و برای کسانی که عمل جراحی روی شست خود انجام داده اند این نمونه از مچ بند گزینه مناسبی است.

آتل انگشت:

عموماً برای افرادی که در اثر سانحه دچار شکستگی و یا آسیب تاندون های دست شده اند مورد استفاده قرار می گیرد وانگشتان دست را را در وضعیت ثابتی قرار می دهد.

مچ بند ورزشی:

این نمونه از مچ بند در زمان هایی که مچ دست نیازمند حرکات شدید و غیر عادی است مورد استفاده قرار می گیرد. مچ بند های ورزشی انعطاف پذیری بالایی دارند و از صدمه های ناگهانی در حین ورزش محافظت کرده و باعث تقویت مچ دست میشوند.

مچ بند پس از عمل:

همانطورکه ازاسمش پیداست این نمونه از مچ بندهای طبی برای بعد از عمل جراحی استفاده می شود و انعطاف پذیری کمتری نسبت به مچ بند ورزشی دارد واز آن بزرگتر است. محدودیت حرکتی این مدل ها بسیار بالاست و مثل مچ بندهای آتل دار عکل می کنند.

مچ بند طبی

مهمترین معیارها و ویژگی هایی که برای خرید یک مچ بند طبی مناسب باید در نظر گرفت:

برای این که یک مچ بند مناسب انتخاب نمایید لازم است بعضی نکات از جمله قابلیت شستشو، پوشش داخلی، جنس مچ بند، سبک بودن، حفظ گرما و میزان راحتی در استفاده از مچ بند را مورد بررسی قرار دهید.

نکته:
اینکه چه مچ بندی مورد پسند شما باشد و یا ازچه جنسی باشد به عهده خود شماست و بهتر است در این باره با پزشک خود مشورت کنید. فراموش نکنید که از لحاظ اندازه باید متناسب مچ شما باشد، نه کوچکتر از مچ دست باشد و نه بزرگتر تا بتواند بهترین پشتیبانی را برای شما ایفا کند. یکی از نکات مهم این است که قابلیت تنظیم شدن داشته باشد.
مچ بند ها انواع بسیار متفاوتی دارند که قیمت آنها به پارامتر های گوناگونی مثل کیفیت ساخت، شرکت و برند سازنده آن ونوع مچ بند و جنس آن متغیر است. برای جلوگیری از اتلاف وقت و انرژی به راحتی می توان محصول مورد نیاز خود را به صورت آنلاین از فروشگاه های معتبر خرید کرد.

کاربرد زانوبند در ورزش

زانو بند طبی یک گزینه مناسب برای پیشگیری و کاهش شدت آسیب رباط زانو است و یکی از ابزارهای مهمی است که تمامی ورزشکاران و بازیکنان در حین بازی از آن استفاده می کنند. از فواید خرید زانوبند میتوان به کاهش اصطکاک بین مفاصل، ثابت و مقاوم نگه داشتن زانو، پیشگیری از وارد شدن صدمات به زانو، تسکین دهنده و کاهش دهنده درد نام برد.
استفاده از زانوبند در زمان ورزش بدنسازی علاوه بر افزایش ایمنی ورزشکار ابزاری در جهت کمک اوست تا از آسیب دیدن جلوگیری کند وهم با ایجاد فشار از زانو محافظت کند. در تمرین باوزنه های سنگین، زانوبند نقش مهمی را ایفا می کند.

کاربرد زانوبند

انواع زانوبندهای طبی

مدل های اصلی زانوبند ها به چند دسته ی آستین های زانو، زانوبندهای پروفیلاکتیک، زانوبند های عملکردی و بریس بعد از عمل جراحی هستند.
آستین های زانو جزو رایج ترین زانو بند هایی هستند که همیشه در سراسر دنیا توسط ورزشکاران استفاده می شوند اما به اندازه زانوبندهای طبی از قسمت جلوی زانو و کشکک حمایت و محافظت نمی کنند.
زانوبندهای پروفیلاکتیک گزینه مناسبی برای کاهش شدت آسیب رباط زانو دارند. زانوبندها نقش حمایت کننده و همچنین پیشگیری کننده را برای زانو ایفا می کنند و برای درمان آرتروز زانو نیز مورد استفاده قرار می گیرند. زانوبندهای کشسانی و ارتجاع پذیر با حمایت کردن زانو به راحتی روی آن قرار می گیرند و از بافت های نرم و همچنین ماهیچه ها و رباط ها محافظت می‌کنند. علاوه بر این باعث گرم شدن زانو و افزایش خون رسانی در آن می شوند که این عملکرد به بهبودی سریعتر آسیب دیدگی زانو منجر می شود.
هنگام پارگی رباط صلیبی، بهترین گزینه ای که پزشک شما بعد از عمل جراحی برایتان تجویز می کند، استفاده از زانوبند لولادار است که برای ثابت نگه داشتن زانو است. برای بهبود درد کشکک زانو، می توان از زانوبند هایی باجنس نئوپرن استفاده کرد که برای ثابت نگه داشتن استخوان کشکک و کاهش درد توصیه میگردد.
امیدواریم که در این مطلب توانسته باشیم شما را با انواع مچ بند و زانو بند و فواید آنها هنگام ورزش و کارهای سنگین آشنا کنیم تا در زمان خرید بتوانید بهترین گزینه را انتخاب کنید. شما هنگام انجام ورزش از ساپورت های حمایتی استفاده می کنید یا نه؟

5/5 - (2 امتیاز)
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.