چگونه سرطان سینه را تشخیص دهیم؟

سرطان سینه از شایع‌ترین سرطان‌ها است که اغلب در بین بانوان و حتی آقایان ایجاد می‌شود. متأسفانه این بیماری در ابتدا علامت و نشانه‌ای ندارد و بیشتر افراد مبتلا زمانی متوجه می‌شوند که یا درگیر سرطان سینه شده‌اند یا بیماری در آن‌ها پیشرفت کرده است. آزمایش سرطان سینه و غربالگری مداوم آن از جمله راه‌های تشخیص و شناسایی آن به حساب می‌آید. با ما همراه باشید تا اطلاعات کافی در ارتباط با سرطان سینه را کسب کنید.

سرطان سینه چیست و میزان شیوع آن در زنان

بعد از سرطان پوست، این نوع سرطان از مواردی است که در افراد مختلف با هر جنسیتی می‌تواند بروز کند. با توجه به پیشرفت علم پزشکی و استفاده از تجهیزات و دستگاه‌های پیشرفته، انجام تست سرطان سینه در منزل به وجود آمده است.

سرطان سینه بسته به اینکه در کدام سلول پستان ایجاد می‌شود می‌تواند در انواع مختلف خود را نشان دهد. این بیماری می‌تواند در قسمت‌های متفاوتی از سینه شامل لوبول‌ها (غده‌های تولید‌کننده شیر)، مجرا‌ها (لوله‌های حامل شیر به نوک پستان) و بافت همبند (متشکل از فیبر و چربی که همه چیز را احاطه کرده است) رشد کند.

تشخیص زود هنگام و استفاده از شیوه درمانی مناسب از جمله راه‌های جلوگیری از پیشرفت سرطان سینه خواهد بود. در برخی موارد سرطان سینه می‌تواند با علائم و نشانه‌هایی همراه باشد که می‌توان آن‌ها را به عنوان یک تست سرطان سینه در منزل به حساب آورد تا در صورت مشاهده آن‌ها در اسرع وقت به متخصص مراجعه کنید.

برخی از علائم آن عبارت‌اند از:

  • ایجاد تغییر در اندازه، شکل و ظاهر سینه
  • ایجاد تغییرات پوستی بر روی سینه مانند فرورفتگی
  • معکوس شدن نوک پستان
  • پوسته پوسته شدن سینه یا ناحیه قهوه‌ای رنگ سینه (آرئول)
  • ایجاد قرمزی یا سوراخ‌های ریز بر روی پوست سینه مشابه با پوست پرتقال

بسیاری از زنان، توده یا نواحی توده‌ای در سینه‌های خود دارند که اکثر آن‌ها خوش‌خیم و غیر سرطانی هستند. از آنجایی که احتمال خطر ابتلا به سرطان سینه در زنان بیشتر است، تمامی زنان بین ۵۰ تا ۷۰ سال لازم است تا هر ۳ سال یک بار برای انجام غربالگری سرطان سینه به پزشک مراجعه کنند.

سرطان سینه

آزمایشاتی که سرطان سینه را تشخیص می‌دهند؟

سرطان سینه می‌تواند از طریق رگ‌های خونی و عروق لنفاوی به قسمت‌های خارجی پستان گسترش پیدا کند. در این حالت می‌گویند متاستاز رخ داده است. پزشکان اغلب برای یافتن یا تشخیص سرطان سینه، آزمایش‌های متفاوتی را تجویز می‌کنند.

۱. سونوگرافی سینه: با استفاده از دستگاه مخصوص با کمک امواج صوتی به تهیه تصاویری از داخل سینه می‌پردازد. این آزمایش بیشتر در زنان با سنی پایین‌تر از ۳۰ سال، باردار یا شیرده انجام می‌شود.

۲. ماموگرافی تشخیصی: در صورت پیدایش مشکل در سینه‌ها مانند توده‌ها یا وجود ناحیه‌ای غیر طبیعی از پستان در غربالگری‌های تشخیصی، پزشک آزمایش ماموگرافی با اشعه ایکس را تجویز خواهد کرد. توصیه می‌شود افراد بالای ۳۰ سال به صورت دوره‌ای این آزمایش را انجام دهند.

۳. تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI): انجام اسکن بدن با دستگاه متصل به کامپیوتر که می‌تواند تصاویر دقیقی را از اندام‌های داخلی سینه انجام دهد.

۴. بیوپسی: از طریق جمع آوری بافت یا مایع خارج شده از پستان و قرار دادن آن زیر میکروسکوپ و انجام آزمایش‌های بیشتر بر روی آن صورت می‌گیرد.

۵. آزمایش خون: این کار با شمارش کامل خون و اندازه‌گیری استروژن خون انجام می‌شود.

هزینه تست سرطان سینه

چه زمانی باید تست سرطان سینه انجام شود؟

به محض مشاهده علائم سرطان سینه و یا بروز توده‌هایی در پستان لازم است تا به پزشک مراجعه کنید. پس از ارزیابی فیزیکی بیمار توسط پزشک، انجام غربالگری و تست‌های مختلف شناسایی سرطان سینه تجویز می‌شود. افراد به علل مختلف به بیماری سرطان سینه مبتلا می‌شوند. برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

  • سابقه خانوادگی و وراثت
  • یائسگی دیرس
  • حاملگی در سنین بالا
  • عدم بارداری
  • رژیم‌های غذایی پرچرب
  • استفاده از قرص‌های جلوگیری و مواردی که موجب افزایش استروژن خون می‌شوند.
  • مصرف مشروبات الکلی و دخانیات
  • وجود سموم در محیط اطراف
  • قرار گرفتن در برابر امواج رادیویی در سنین پایین‌تر

نکات مهم برای انجام آزمایش سرطان سینه

لازم است برای انجام آزمایش سرطان سینه موارد زیر را رعایت کنید:

  • در صورتی که شرایط غیرعادی و یا توده‌هایی را درون سینه‌های خود احساس می‌کنید، توصیه می‌شود حتماً به متخصص مراجعه کرده تا در صورت مشاهده سرطان سینه بتوانند با شیوه‌های درمانی مناسب از پیشرفت آن جلوگیری کنند.
  • در صورت داشتن هرگونه حساسیت و یا مصرف داروی خاص، حتماً آن را به اطلاع پزشک خود برسانید.
  • شب قبل از انجام آزمایش، استحمام کنید.
  • در مواردی که نمونه‌برداری با سوزن انجام می‌شود بهتر است از مصرف دارو‌های رقیق‌کننده خون مانند آسپرین خودداری کنید اما در سایر روش‌ها زیر نظر پزشک متخصص مصرف شود.

هزینه آزمایش سرطان سینه

با توجه به اینکه برای شناسایی و تشخیص سرطان سینه نیاز است تا آزمایش‌های متعددی انجام شود از این رو قیمت و هزینه آزمایش سرطان سینه به عوامل گوناگونی بستگی دارد. برخی از پارامتر‌های تأثیرگذار در هزینه آزمایش سرطان سینه شامل موارد زیر است:

  • نوع سرطان
  • نوع آزمایش‌هایی که باید انجام شود.
  • تعداد آزمایش‌های مورد نیاز
  • تعداد دفعات تکرار آزمایش‌های انجام شده

به عنوان مثال در برخی موارد نیاز است تا آزمایش خون و یا ادرار برای تشخیص انجام شود که هزینه زیادی برای بیمار به همراه نخواهد داشت. در مواقعی با توجه به میزان پیچیدگی سرطان نیاز است تا آزمایش‌های دقیق‌تر انجام شود از این رو هزینه‌های بیشتری برای بیمار رقم می‌خورد.

تست سرطان سینه

تشخیص سرطان سینه با آزمایش خون در منزل با هومکا!

مجموعه هومکا ارائه دهنده خدمات آزمایش در منزل، شرایطی را فراهم کرده تا افراد بتوانند تنها با یک تماس از امکانات آزمایشگاه درب منزل بهره‌مند شوند. شما می‌توانید با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ تماس گرفته یا به سایت هومکا به نشانیwww.homeca.ir  مراجعه کرده تا کارشناسان هومکا در زمینه انجام تست سرطان سینه در منزل به شما کمک کنند. هومکا طرف قرارداد با آزمایشگاه‌های استان‌ تهران و سایر شهرهای کرج، قزوین، شیراز، اصفهان، تبریز، مشهد، رشت و اهواز بوده و تمامی خدمات خود را تحت پوشش بیمه پایه‌ای و تکمیلی در اختیار بیماران قرار می‌دهد.

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.