بررسی ذخیره میزان آهن خون در کودکان

فقر آهن و ‌‌کم‌خونی تاثیر بسیار زیادی در کاهش رشد ذهنی و جسمی کودکان دارد. آهن به‌عنوان یک ماده معدنی بسیار مهم در رژیم غذایی به انتقال اکسیژن در سلول‌های خونی و فرآیند رشد کمک کرده و انرژی مورد نیاز روزانه انسان را تامین می‌کند. فقر آهن در کودکان معمولا با علائمی مانند رنگ پریدگی،‌‌ بی‌اشتهایی، تپش قلب، خستگی، سرد‌شدن دست و پا، میل به خوردن سیب‌زمینی خام و خاک، تورم زبان و بزرگ‌شدن طحال همراه ‌است. والدینی که احساس می‌‌‌کنند کودک آن‌ها دارای علائم فقر آهن است باید هر چه سریع‌تر او را نزد یک متخصص ببرند تا بعد از نمونه‌گیری در یک آزمایشگاه خوب برای کودکان و بررسی‌ جواب آزمایش و میزان ذخیره میزان آهن خون درمان کودک آغاز شود‌. در این مقاله قصد داریم درباره آزمایش‌های تشخیصی فقر آهن در کودکان، ویژگی‌های آزمایشگاه خوب کودکان و راهکارهایی برای کاهش ترس کودکان هنگام خون‌گیری در آزمایشگاه صحبت کنیم.

چه عواملی فقر آهن را در کودکان زمینهسازی میکند؟

عوامل زمینه‌‌‌ساز فقر آهن در کوکان شامل موارد زیر است:

  • رژیم غذایی نامناسب

یکی از عوامل بسیار مهم که باعث کاهش آهن خون در کودکان می‌شود، رژیم غذایی نامناسب است. آهن مورد نیاز بدن از طریق مصرف خوراکی‌های حاوی آهن به دست می‌آید. آهن بدن نوزادان نیز از طریق شیر مادر تامین می‌شود. متخصصان کودک توصیه می‌‌‌کنند که از رژیم غذایی حاوی آهن برای کودکان استفاده شود و نوزادان نیز حتما با شیر مادر تغذیه شوند.

  • تغییر در رشد جسمانی کودک

وقتی کودک مراحل رشد را سپری می‌کند، بدن او نیز به آهن بیشتری نیاز دارد و والدین باید حجم غذاهای حاوی آهن کودک را افزایش دهند. برای کودکان در حال رشد علاوه بر غذا از مکمل‌های غذایی دارای آهن نیز می‌توان استفاده کرد. عدم توجه به این موضوع موجب فقر آهن در کودکان خواهد شد و حتما باید در آزمایشگاه خوب کودکان مشکل ‌‌کم‌خونی ناشی از فقر آهن کودک مورد بررسی قرار گیرد.

  • وجود مشکلات گوارشی در بدن کودک

یکی دیگر از عوامل زمینه‌‌‌ساز فقر آهن در کودکان وجود مشکلات گوارشی در بدن آن‌هاست. در کودکان مبتلا به بیماری‌های گوارشی حتی با وجود مصرف غذاهای حاوی آهن، جذب آهن دچار اختلال شده و بنابراین کودک دچار ‌‌کم‌خونی ناشی از فقر آهن می‌شود.

  • خونریزی شدید

خونریزی زیاد به دلایل مختلف مانند خونریزی از بینی یا خونریزی به دلیل زخم‌های عمیق روی بدن کودک نیز میزان ذخیره آهن در خون کودک را کاهش می‌دهد. در مواردی که خونریزی کودک بسیار شدید باشد با تزریق خون، آهن از ‌دست‌رفته جبران می‌شود.

میزان آهن خون در کودکان

آشنایی با تستهای تشخیص فقر آهن در آزمایشگاه خوب کودکان

در بسیاری از مواقع ‌‌کم‌خونی ناشی از فقر کودکان با یک آزمایش خون ساده در یک آزمایشگاه خوب کودکان تشخیص داده می‌شود. با توجه به این که فقر آهن گاهی اوقات هیچ علامتی ندارد، متخصصات توصیه می‌‌‌کنند که همه کودکان در سن ۱۲ ماهگی یا همان یک سالگی از طریق تست غربالگری ‌‌کم‌خونی در آزمایشگاه مورد بررسی قرار بگیرند. اگر سطح هموگلبین خون در کودک کمتر از حد عادی باشد، از تست‌های تشخیص فقر آهن استفاده می‌شود. یکی از تست‌های تشخیص ‌‌کم‌خونی که در آزمایشگاه خوب کودکان برای اندازه‌گیری گلبول‌های قرمز و هموگلبین خون انجام می‌شود، تست هموگلبین و هماتوکریت نام دارد. تست بعدی تست شمارش کامل خون است. در این تست تمام گلبول‌های سفید، گلبول‌های قرمز، پلاکت‌های لخته‌‌‌کننده خون، رتیکولوسیت‌ها یا گلبول‌های قرمز جوان در خون کودک مورد بررسی قرار می‌گیرند و سپس جواب آزمایش برای بررسی‌های بیشتر به متخصص کودکان ارائه می‌شود.

آزمایشگاه خوب کودکان چه ویژگیهایی دارد؟

اولین اقدامی که برای انجام آزمایش خون برای بررسی ذخیره میزان آهن خون در کودکان انجام می‌شود، انتخاب یک آزمایشگاه خوب کودکان است. در آزمایشگاه مخصوص کودکان نمونه‌گیری به‌صورت تخصصی و توسط افراد آموزش دیده انجام می‌شود. آزمایشگاه خوب کودکان برای رفاه حال کودک و والدین او فضای انتظار مخصوصی طراحی کرده‌است. این فضا برای جلب توجه کودک دارای طراحی و دکوراسیون داخلی جذاب و زیبایی است. به طوری که در زمان انتظار برای رسیدن نوبت نمونه‌گیری، کودک به دور از هر دغدغه‌ای به‌راحتی می‌تواند در این فضا سرگرم شود و به بازی بپردازد. اکثر کودکان در زمان خون‌گیری دچار ترس و استرس می‌شوند. به همین‌دلیل کادر آزمایشگاه خدمات خاص و منحصربه‌فردی ارائه می‌دهند. آن‌ها به‌صورت تخصصی برای این کار آموزش دیده‌اند و به‌راحتی می‌توانند با استفاده از روش‌های مختلف ترس و استرس کودک را مدیریت ‌‌کنند. اتاق نمونه‌گیری در آزمایشگاه خوب کودکان بسیار جذاب است و تاثیر بسیار زیادی در کاهش ترس کودک دارد.

میزان آهن خون در کودکان

چند راهکار مفید برای کاهش ترس کودک در آزمایشگاه خوب کودکان

زمانی که برای تشخیص میزان آهن در خون کودک خود به آزمایشگاه مراجعه می‌کنید، اغلب کودکان به دلیل ترس در حین خون‌گیری دست خود را حرکت می‌دهند و احتمال پاره‌شدن رگ آن‌ها افزایش می‌یابد. برای کاهش ترس کودک در آزمایشگاه خوب کودکان چند راهکار وجود دارد که در ادامه به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت.

  • توضیح روند آزمایش و توجیه کودک

والدین برای کاهش ترس کودک روند آزمایش خون و فواید آن را برایش توضیح می‌دهد و او را قانع می‌کند که کشیدن خون از رگ درد زیادی ندارد و بهتر است برای رشد بهتر و سلامتی خود با آن‌ها همکاری کند. در پایان نمونه‌گیری نیز از کودک تشکر کرده و او را به خاطر همکاری تشویق می‌‌‌کنند. با این کار حس خوبی به کودکان دست می‌دهد.

  • انجام آزمایش در زمان سرحال‌بودن کودک

برخی از والدین به این نکته توجه نمی‌‌‌کنند و دقیقا زمانی کودک خود را برای نمونه‌گیری خون به آزمایشگاه خوب کودکان می‌برند که گرسنه، خسته و کلافه‌است. بهتر است روز قبل از آزمایش کودک غذای کافی بخورد و به‌خوبی استراحت کند تا در روز آزمایش روحیه بهتری داشته‌باشد.

  • تمرین و بازی با کودک

کادر درمانی قبل از نمونه‌‌‌‌گیری به والدین توصیه می‌‌‌کنند که با کودک خود تمرین و بازی ‌‌کنند. از او بخواهند چندین بار نفس عمیق بکشد تا باعث شل‌شدن و پرخون‌شدن رگ‌های او شود. تداعی روند آزمایش در خانه از طریق بازی در کاهش استرس کودک موثر است.

  • پرت‌کردن حواس کودک با اسباب بازی و جایزه

برای پرت‌کردن حواس کودکان کم سن و سال در زمان نمونه‌‌‌‌گیری، می‌توان از یک جایزه یا اسباب بازی کمک بگیرید. اکثر کودکان به اسباب بازی‌های مورد علاقه خود واکنش مثبت نشان می‌دهند و همین امر موجب می‌شود که در زمان نمونه‌گیری با پرسنل آزمایشگاه خوب کودکان همکاری ‌‌کنند.

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.