علائم آسم در کودکان و راه های درمان آن

آسم یک وضعیتی است که در آن مسیرهای تنفسی باریک و متورم شده و باعث ایجاد مخاط بیشتر می شود. این وضعیت می تواند در تنفس مشکل ایجاد کند و موجب سرفه، خس خس و تنگی نفس شود.

برای برخی افراد، آسم یک مزاحمت جزئی است، اما برای بعضی دیگر، این می تواند یک مشکل بزرگ باشد که مانع فعالیت های روزانه می شود و ممکن است به یک حمله آسم خطرناک منجر شود.

آسم نمی تواند درمان شود، اما علائم آن می تواند کنترل شود. از آنجا که آسم اغلب در طول زمان تغییر می کند، مهم است که با پزشک خود مشورت کنید تا علائم آن را پیگیری کرده و روش درمانی مناسبی را تنظیم کنید.

علائم آسم در کودکان

علائم آسم در همه‌ی کودکان یکسان نیستند؛ حتی ممکن است که کودک در هر مرحله‌ از بیماری علائم متفاوتی داشته باشد. برخی از علائم احتمالی عبارتند از:

– حملات مکرر سرفه در شب یا حین بازی، خندیدن و گریه کردن.
– سرفه مزمن (این علامت شاید در برخی کودکان تنها علامت بیماری باشد)
– کم‌انرژی‌بودن در زمان بازی
– تنفس سریع (به‌طور متناوب)
– شکایت از احساس ناراحتی و گرفتگی در قفسه‌‌ سینه.
– صدای سوت هنگام دم یا بازدم (یا همان خس خس سینه)
– حرکات الاکلنگی در قفسه‌ی سینه ناشی از تنفس سخت (این حرکات را درون‌کشیدگی می‌گویند)
– تنگی نفس
– احساس ضعف یا خستگی

پزشک معالج علاوه‌بر بررسی این علائم، باید احتمال وجود سایر بیماری‌هایی را که تنفس بیمار را دچار مشکل می‌کنند، بررسی نماید. متخصصان اطفال در توضیح علت علائمی مانند خس خس سینه همراه با تنگی نفس یا سرفه در نوزادان و کودکان نوپا اغلب از اصطلاحاتی مانند «بیماری واکنشی مجاری هوایی» یا «برونشیولیت» استفاده می‌کنند (هرچند این بیماری‌ها نیز معمولا به درمان‌های آسم جواب می‌دهند). همچنین این احتمال وجود دارد که آزمایش‌های تشخیصی آسم تا پیش از ۵ سالگی خیلی دقیق از آب درنیایند.

علل آسم در کودکان

برخی عوامل افزایش‌دهنده‌ی خطر ابتلا به آسم در کودکان عبارتند از:

آلرژی‌های خیشومی (مانند تب یونجه) یا اگزما (بثورات پوستی آلرژیک)
– سابقه‌ی خانوادگی ابتلا به آسم یا آلرژی
– عفونت‌های تنفسی مکرر
– کمبود وزن درهنگام تولد
– قرارگیری در معرض دود تنباکو در پیش یا پس از تولد
– نژاد سیاه‌پوست یا پورتوریکویی
– رشد کردن در خانواده‌ای کم‌درآمد

اهداف درمانی آسم کودکان

آسم درمان‌شدنی نیست، اما قابل‌کنترل است. اهدافی را که در ادامه برشمرده‌ایم مدنظر داشته باشید و اگر کودک‌تان در هر یک از این اهداف مشکلی داشت، حتما با پزشک معالج او مشورت کنید. این اهداف عبارتند از:

– داشتن زندگی عادی و فعال
– پیشگیری از علائم مزمن و مشکل‌ساز
– رفتن به مدرسه به‌طور منظم
– جلوگیری از علائم آسم درطول شب
– انجام بدون مشکل فعالیت‌های روزمره مانند بازی و ورزش
– رفع نیاز به ملاقات فوری با پزشک یا مراجعه به اورژانس و مراکز درمانی
– دریافت و مصرف داروی مناسب با عوارض جانبی کم یا بدون عوارض

همین که والدین با آسم و نحوه‌ی کنترل علائم آن آشنا شوند، قدم بزرگی در جهت کنترل بیماری کودک‌شان برداشته‌اند. پس حتما با پزشک معالج فرزندتان در تماس باشید تا درمورد آسم، نحوه‌ی دور نگه داشتن کودک‌تان از محرک‌ها، عملکرد داروهای آسم و روش صحیح استفاده از درمان‌های آسم، اطلاعات بیشتری کسب کنید.

در حالی‌ که دارو کمک مهمی است که کودک مبتلا به بیماری آسم را از حملات نجات می‌دهد، راه‌هایی هم وجود دارند که می‌توانید برای کاهش احتمال حمله انجام دهید. سیگار نکشید و به مهمانان اجازه ندهید که در خانه شما سیگار بکشند. در نهایت، حیوانات خود و ملافه‌ها را یکبار در هفته برای از بین بردن هرگونه گرد و غبار با آب گرم بشویید.

آسم کودکان شاید برای والدین لحظات سخت و دردناکی را ایجاد کند، اما با رعایت نکات درمانی و استفاده به موقع دارو و آگاهی از حقایق علمی درباره این بیماری، می‌توانید آن را کنترل کرده و درد رنج ناشی از آن را برای خود و کودکتان آسان‌تر کنید.

مطالب مرتبط:
مزایای ایروبیک برای کودکان

شایع ترین بیماری های کودکان

علامت وسواس در بچه ها

منبع: چطور

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.