نحوه صحیح آشنایی پیش از ازدواج

هر ارتباطی نیاز به آشنایی دارد، هرچه ارتباط برای ما مهمتر باشد، توجه و دقت به آشنایی بیشتر می‌شود. پس شکی نیست که قبل از ازدواج حتماً باید آشنایی صورت بگیرد. در دوران آشنایی تاریخچه فردی را به دست می‌آوریم، رفتارها و گفتارهای او را زیر نظر می‌گیریم و به احساسات درونی خود توجه می‌کنیم و همه اینها را مبنای ادامه یا عدم تداوم ارتباط قرار می‌دهیم. در اینجا وقتی صحبت از آشنایی می‌کنیم، منظورمان آشنایی با هدف ازدواج است. زمانی که هدف از آشنایی، ازدواج باشد نوع آشنایی متفاوت است. داشتن هدف ازدواج به این معنی نیست که پس از آشنایی، حتما باید ازدواج کرد. قصد ازدواج به این معنی است که این ارتباط، برای فرد مهم است؛ چارچوب دار است و بی قید و باری به هر جهت نیست. در این دوران باید به نکات زیر توجه کرد:

– اولین نکته این است که افراد باید هیجانات خود را کنترل کنند. اگر از آن طرف بوم بیفتید محافظه‌کار می‌شوید و اجازه نمی‌دهید کسی به شما زیاد نزدیک شود و اگر هم زیادی جوگیر شوید ناگهان خودتان را در باتلاق عاشق شدن کاذب می‌بینید. راه را برای بازگشت باز بگذارید و این را بدانید در مرحله ارزیابی هستید و اگر نخواستید، می‌توانید برگردید و هیچ تعهدی بر مبنای همیشه بودن‌تان وجود ندارد.

– به طور میانگین ۳ تا ۶ ماه فرصت مناسبی است که دختر و پسر و خانواده هایشان با هم آشنا شوند، اما این آشنایی ها نباید طولانی شود تا وابستگی کاذب و غیر منطقی ایجاد کند. در طول این مدت می توانید از یک مشاور خانواده کمک بگیرید تا منطقی و آگاهانه تصمیم گیری کنید.

– از ارزش‌ها و باورهایتان چشم‌پوشی نکنید. یعنی فورا نخواهید خودتان را همرنگ طرف مقابل کنید. مثلا اگر می‌بینید مهمانی‌های آنچنانی می‌رود و روابطی دارد که نمی‌پسندید، به اجبار آنها را نپذیرید.

– در این پروسه آشنایی، نه آنقدر وقت را تلف کنید که ناگهان چشم باز کنید و ببینید کلی از عمرتان رفته و نه آن‌قدر عجله کنید که بعدتر پشیمان شوید. همه چیز باید دقیق بررسی شود و این بررسی تنها با معاشرت سازنده و اصولی میسر است. معاشرتی که در آن اطلاعاتی رد و بدل شود که بعدتر بتوانید با استفاده از آن یک تصمیم درست و عاقلانه بگیرید.

– دلتان برای کسی نسوزد. ما گاهی بیشتر ضربه‌ها را از رودبایستی‌ها می‌خوریم. اگر در اواسط آشنایی متوجه شدید، فرد مقابل برایتان مطلوبیت چندانی ندارد دلسوزی نکنید. قرار نیست برای خوشبخت کردن و راضی نگه داشتن کسی، خودمان را بدبخت کنیم.

-در این دوران هرگز خود را بیش از حد درگیر رابطه عاطفی نکنید. وقتی احساس بر منطق غلبه می‌کند، احتمال بروز مشکلات زیاد خواهد شد. یعنی ابتدا باید عقل بر احساس حاکم باشد و بعد همسویی عقل و احساس.

– از هدفی که دارید غافل نشوید. هدف در این بین تنها آشنایی است. از این آشنایی می‌توان لذت برد. اما این لذت بردن نباید جوری باشد که تماماً به خوشگذرانی منتهی شود و از اصل دور شود. این نکته را فراموش نکنید که اگر هدف خوش گذراندن باشد، نمی‌توانید آن‌چنان که باید و شاید طرف مقابل را بشناسید.

– از اینکه با فرد مقابل‌تان اختلاف نظر داشته باشید، نترسید. وجود اختلاف نظر در روابط، طبیعی و انکار نشدنی‌ست. اگر دیدید که طرف مقابل‌تان با تمام نظرات شما موافق است، کمی به این ارتباط شک کنید. اگر در رابطه‌ای اختلاف نظر وجود نداشت، بدین معنی‌ست که یک نفر حرف خودش را نمی‌زند و برای رد و طرد نشدن با هر نظری از جانب فرد مقابلش، موافقت می‌کند.

مطالب مرتبط:
توافقات مالی زوجین قبل از ازدواج

نکاتی درباره اهمیت زیبایی در ازدواج

نگاهی به مزایا و معایب آشنایی‌های قبل از ازدواج

چرا زوج ها در ازدواجشان به دنبال افرادی شبیه والدین خود هستند؟

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.