علت سوزش سر دل چیست؟

سوزش سر دل یک اتفاق طبیعی است که ممکن است پس از خوردن یک غذای سنگین یا چند ساعت پس از مهمانی رخ دهد. در واقع غذاهای چرب، غذاهای تند و شام دیر وقت نقش مهمی در سوزش سر دل دارند. داشتن عادت های غذایی ناسالم و انتخاب شیوه زندگی نامناسب این شرایط را تشدید می کنند.

اسیدیته چیست؟
مواد غذایی که ما مصرف می کنیم از طریق مری به معده وارد می شود، جایی که غدد معده برای هضم کردن غذا، اسید ترشح می کنند و پاتوژن را از بین می برند. اسیدیته زمانی رخ می دهد که این غدد باعث تولید اسید بیش از حد شوند، به طوری که این اسید بسیار بیشتر از آنچه باشد که برای هضم کردن غذا مورد نیاز است. فرد مبتلا به این بیماری ممکن است در ناحیه معده احساس سوزش داشته باشد یا در قفسه سینه احساس درد کند. اسیدیته با نام های دیگری مانند سوزش سر دل و ریفلاکس معده نیز شناخته می شود.

علل سوزش سر دل

همانطور که قبلا ذکر شد، سوزش سر دل ناشی از تولید بیش از حد اسید در بدن است. با این حال، باید شرایط و عللی وجود داشته باشد که به این وضعیت بالقوه کمک کند. این علل عبارتند از:

  • مصرف غذای فاقد فیبر و بسیار تصفیه شده و پردازش شده
  • شرایط روحی غیرطبیعی مانند استرس مزمن یا اضطراب
  • مواد غذایی حاوی ادویه جات و ترشی جات به مقدار زیاد
  • خوردن بیش از حد غذاهای سرخ کردنی
  • خوردن سریع
  • سیگار کشیدن و الکل
  • داشتن معده خالی به مدت طولانی
  • بی خوابی و عدم تمرینات ورزشی
علت سوزش سر دل
سوزش سر دل یک اتفاق طبیعی است که ممکن است پس از خوردن یک غذای سنگین یا چند ساعت پس از مهمانی رخ دهد

علائم سوزش سر دل
علائم سوزش سر دل در کودکان شامل استفراغ، سرفه و ایجاد زخم در گلو می باشد، اما این علائم در مورد بزرگسالان ممکن است از سوزش سر دل، درد قفسه سینه، درد شکم، تورم در قفسه سینه و تشکیل گاز معده تشخیص داده شود. تورم، تهوع، استفراغ و خستگی بعضی از عوارض مهم دیگر هستند. در مورد جزئیات آن در مطلب زیر بحث کرده ایم:

سوزش سر دل: این وضعیت نشانۀ اسیدی بودن است که در بدن دیده می شود، این درد را نمی توان بدون مصرف دارو نادیده گرفت. احساس سوزش در قفسه سینه، فقط در جلوی سینه است. ممکن است فرد بعد از خوردن غذا خوب شود و ممکن است این درد از یک دقیقه تا یک ساعت ادامه داشته باشد. سوزش سر دل یک مشکل بسیار رایج در بیماران مبتلا به ریفلاکس معده است که باید درمان شود زیرا ممکن است منجر به شرایط تهدید کننده زندگی مانند بیماری های مری، سرطان و غیره شود. اگر در قفسه سینه خود درد احساس می کنید در حالی که ورزش می کنید و فعالیت دارید،حتماً با پزشک خود مشورت کنید زیرا این علائم می تواند نشانه حمله قلبی باشد. علائم سوزش سر دل زمانی بیشتر می شود که دراز کشیده اید، زیرا در این حالت حرکت اسید از معده به سمت مری می باشد.

برگشت خون: هنگامی که در دهان یا گلوی خود تجمع اسید احساس می کنید، ممکن است نشانه ای از ریفلاکس معده باشد. این اسید طعم دهان را تلخ می کند و باعث ناراحتی می شود.

گلو درد: گلو درد در ریفلاکس اسید می تواند در بسیاری از شکل ها دیده شود. این موارد عبارتند از التهاب مری، که به بافت های گلو آسیب می زند و باعث گلو درد می شود؛ اشکال در بلعیدن غذا که در آن بیمار در غذا خوردن دچار مشکل می شود. علاوه بر این، ممکن است در نتیجه اسیدیته، خلط، سرفه، التهاب، گلو درد و غیره نیز مشاهده شود. سرماخوردگی و آنفولانزا نیز می تواند نشانۀ دیگری از اسیدیته باشد.

آسم: سوزش سر دل همچنین می تواند باعث آسم شود. این به این دلیل است که با سرفه مکرر و ترشح اسید ریه ها تحت تاثیر قرار می گیرند و تنفس دشوار می شود. یکی دیگر از دلایل این امر این است که وقتی اسید وارد مری می شود، رفلکس عصبی ایجاد می کند و راه های هوایی را مختل می کند تا اسید وارد بدن نشود. در نتیجه باعث آسم یا مشکلات تنفسی می شود.
بنابراین، اگر درد شکم با هر یک از این علائم را داشته باشید، احتمالا از اسیدی بودن معده رنج می برید. توصیه می شود که حتما به پزشک مراجعه کنید زیرا این علائم می تواند نشانه ای از وضعیت خطرناک باشد.

اثرات
این وضعیت یک اختلال جدی است که ممکن است منجر به مشکلاتی مانند ریفلاکس اسید و سوء هاضمه شود. همچنین ممکن است وضعیتی مانند یبوست و اختلالات بلع غذایی ایجاد کند. فردی که از سوزش سر دل رنج می برد مستعد ابتلا به درد عضلات و درد گوش نیز می باشد.

منبع: causes of acidity

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.