نکاتی برای یک افطار سالم در ماه رمضان

برای داشتن یک روزه سالم در ماه مبارک رمضان، بهتر است نکات تغذیه‌ای افطار را که در این مقاله به آن اشاره می‌کنیم؛ در نظر بگیرید.

با شروع ماه رمضان، مسلمانان در سراسر جهان روزه می‌گیرند و از این طریق می‌خواهند از برکات و رحمت این ماه نهایت استفاده را ببرند.

رمضان ماهی است که مسلمانان مورد عفو قرار می‌گیرند و از تمام گناهان گذشته خود پاک می‌شوند و سفر خود را از نو آغاز کنند.

همانطور که می‌دانید در ماه رمضان، مسلمانان دو وعده غذایی در روز دارند. غذای قبل از سحر، سحری و  غذای بعد از غروب آفتاب که به آن افطار روزه می‌گویند.

افطار معمولاً شامل یک وعده غذایی مقوی و کامل است.

نکاتی برای افطار سالم

محققان به این نتیجه رسیده‌اند که مصرف بیش از حد غذا و نوشیدنی‌ها در یک بازه زمانی کوتاه اثرات مضری بر سلامت فرد دارد و حتی ممکن است فواید سلامتی روزه‌داری را خنثی کند.

بنابراین بهتر است در فاصلهٔ بین افطار تا سحر، مواد غذایی زیاد و مضر مصرف نکنید. سعی کنید غذاهای مقوی و در عین حال سبک را انتخاب کنید.

افطار سالم در ماه رمضان

بعد از اذان مغرب فوراً افطار کنید

مهم است که فوراً افطار کنید. بدن خود را از مایعات و مواد مغذی بیش از حد نیاز محروم نکنید. روزه خود را با نوشیدن مقداری آب ولرم بشکنید و سپس افطار کنید.

همچنین می‌توانید شیر تازه ولرم را انتخاب کنید تا مایعات حیاتی بدن را دوباره پر کنید.

با این حال، توجه داشته باشید که نوشیدنی‌های حاوی قند و کالری برای افطار ایده‌آل نیستند. پس بهتر است آب را در صدر لیست افطار خود قرار دهید، اینطوری سالم‌تر است.

خرما دوست شماست

در حالی که خرما در بسیاری از نقاط جهان محبوبیت پیدا کرده است؛ عادت خوردن خرما در زمان افطار در کشورهای خاورمیانه بسیار قدیمی است و به سال‌های قبل برمی‌گردد. پس از نوشیدن مقداری آب، افطار خود را با خوردن چند خرما ادامه دهید.

خرما به عنوان یک منبع طبیعی قند شناخته می‌شود و حاوی مواد مغذی بسیار بالایی است. خوردن سه عدد خرما پس از یک روز روزه داری برای کاهش مشکلات گرسنگی عالی و کافی است.

مقداری کربوهیدرات و سبزیجات بخورید

برای اینکه سطح انرژی تان را به روشی خوب و سالم دوباره زیاد کنید؛ وعده‌های غذایی افطار باید حاوی مقدار مناسبی از کربوهیدرات‌ها و سبزیجات باشد.

منابع کربوهیدرات‌های پیچیده مانند گندم، سیب‌زمینی و برنج قهوه‌ای خوب است و بدن شما را برای مدت طولانی‌تری سیر نگه می‌دارد.

همچنین سبزیجات نقش حیاتی در سلامت شما دارند؛ زیرا حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر هستند و هیچ کالری ندارند. کربوهیدرات‌های خوب را با سبزیجات ترکیب کنید و افطارتان را مقوی‌تر کنید.

مصرف پروتئئین در افطار

از پروتئین‌ها غافل نشوید

پروتئین‌های بدون چربی برای افطار عالی هستند. غذاهایی که سرشار از پروتئین بدون چربی هستند باید اولین انتخاب برای افطار باشند؛ زیرا پروتئین به بدن شما اجازه می‌دهد تا توده عضلانی جدید بسازد و بدن ضعیف نشود.

برخی از منابع خوب پروتئین بدون چربی عبارتند از: گوشت گاو بدون چربی، گوشت مرغ، گوشت مرغ بدون پوست و تخم مرغ. علاوه بر این، اگر گیاه‌خوار هستید؛ پروتئین‌های بدون چربی مانند لوبیا، نخود و عدس مصرف کنید. همچنین می‌توانید ماست کم چرب و پنیر و توفو را انتخاب کنید.

از خوردن غذاهایی با چربی، قند و نمک بالا خودداری کنید

به طور کلی باید از غذاهایی که دارای چربی، نمک و شکر بالا هستند دوری کنید. در ماه رمضان این قضیه مهم‌تر است و بهتر است وعده‌های افطاری خود را به صورت آب پز یا بخارپز آماده کنید تا سبک زندگی سالم‌تری داشته باشید.

می‌توانید از ترکیب ادویه‌ها و گیاهان برای طعم دادن به غذا به جای نمک، شکر و چربی  استفاده کنید.

به هر حال، ماه رمضان می‌تواند شروعی برای تغییرات مثبت در زندگی شما باشد و شما بعد از آن تغدیه سالم‌تری داشته باشید.

منبع: wego

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.