طرز تهیه خورشت انار بیج (غذای گیلانی)

مواد لازم برای تهیه خورشت انار بیج:

گردو: ۲۵۰ گرم
گوشت چرخ کرده: ۳۰۰ گرم
آب انار ترش: یک لیوان
پیاز: یک عدد
پودر کادر: یک قاشق مرباخوری
سبزی خرد شده (تره ۱۰۰ گرم، جعفری ۸۰۰ گرم، خالواش ۵۰ گرم، نعناع چند شاخه): ۲۵۰ گرم
رب انار: به میزان لازم
نمک، فلفل و زردچوبه: به میزان لازم

طرز تهیه خورشت انار بیج:

ابتدا آب انار ترش را داخل قابلمه بریزید و کمی زردچوبه و نمک به آن اضافه کنید و اجازه دهید تا جوش بیاد. سپس گردوی آسیاب شده را با کمی آب مخلوط کنید و به آب انار اضافه کنید. بگذارید ۲ الی ۳ ساعت بپزد و گردو به روغن بیفتد. در این مدت چند بار به آن آب سرد اضافه کنید تا حسابی روغن پس بدهد.

بعد ۲۰۰ گرم سبزی خرد شده را با کمی روغن خوب سرخ کنید، اما دقت کنید که سبزی تلخ نشود. ۵۰ گرم سبزی باقی مانده را برای گوشت نگه دارید. بعد از اینکه سرخ شدن سبزی تمام شد آن را به خورش اضافه کنید و اجازه دهید تا یک ساعت دیگر با خورشت بپزد و جا بیفتد. در ظرفی جداگانه پیاز را رنده کنید و آب آن را بگیرید و با گوشت چرخ کرده، نمک، فلفل و مابقی مواد ورز دهید. به اندازه یک گردو از مواد برداشته و آن را با دست گرد کنید. سپس آن را در ماهیتابه ای تفت دهید که از قبل با کمی روغن گرم شده است. این کار باعث می شود مواد منسجم شوند، در نتیجه وقتی آن ها را داخل خورش بریزید، باز نمی شوند و شکل خود را حفظ می کنند. سپس رب انار را کم کم به خورشت اضافه کنید تا به رنگ و طعم دلخواه برسد. در نهایت گلپر و گوشت های قلقلی را اضافه کنید و بگذارید تا خورش یک ساعت دیگر هم بپزد و قوام بیابد.

مزه خورش را تست کنید و در صورتی که نمک یا ترشی آن کم بود به آن نمک یا آب انار اضافه کنید. در نهایت بگذارید تا خورشت کاملا جا بیفتد و قوام پیدا کند. بعد از اینکه از طعم و رنگ غذا اطمینان پیدا کردید زیر شعله را خاموش کنید حالا خورش انار بیج آماده است.

نکته:
– به جای یک لیوان آب انار ترش می توانید از آبغوره هم استفاده کنید، مقدار آن را تا حدی بریزید که ترشی خورشت باب میلتان باشد. اگر از آبغوره استفاده می کنید و تمایل دارید ترشی خورشت کمتر باشد نصف پیمانه آبغوره و مابقی را آب اضافه کنید.
– به جای آب سرد می توانید از یخ هم استفاده کنید. یخ های حبه ای یا شکسته شده را داخل خورشت بیندازید تا روغن گردو بیشتر شود.
– به جای سبزی خالواش از نعناع استفاده کنید و مقدار نعناع را بیشتر کنید.
– باید توجه داشته باشید که مقدار ترشی را خیلی زیاد نریزید چون خورشت بعد از جا افتادن کمی تیره هم می شود.
نوش جان

اگر به غذاهای گیلانی علاقه دارید، می توانید غذاهای زیر را امتحان کنید:
راهنمای پخت مسما بادمجان؛ غذای گیلانی

راهنمای پخت کال کباب، غذای گیلانی

طرز تهیه میرزا قاسمی، غذای محلی استان گیلان

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.