آشنایی با ورزش‌های تابستانی جذاب در ایران و جهان

فصل تابستان زمان مناسبی برای آغاز ورزش به صورت تفریحی یا حتی هدفمند جهت بهبود سلامت جسم و روح است. ورزش به صورت منظم سبب افزایش انرژی، احساس آرامش و رسیدن به احساس موفقیت می شود. همچنین انجام دادن فعالیت بدنی و ورزش های مناسب با این فصل موجب می شود شما زمانی را در بیرون از خانه بگذرانید به انجام فعالیت های تفریحی و آموزشی بپردازید.

ورزش در تابستان ممکن است برای شما چالش هایی هم به همراه داشته باشد. گرمای این فصل احتمال دارد سبب گرمازدگی و از بین رفتن آب بدن شما در حین ورزش شود. اما این چالش ها به معنای رها کردن ورزش در این فصل نیست بلکه باید در زمانی درست به ورزش مناسب بپردازید. در ادامه با زمان مناسب ورزش کردن و ورزش های تابستانی جذاب آشنا می شوید.

زمان مناسب برای ورزش کردن در تابستان

چالش هایی که در تابستان برای ورزش کردن در روبروی شما قرار می گیرند مبنی بر رها کردن ورزش نیست. بلکه شما می توانید با انتخاب زمان مناسب بدون اینکه دچار گرمازدگی شوید به فعالیت های بدنی خود ادامه دهید. بهترین زمان برای ورزش کردن صبح زود و غروب می باشد. ورزش در هنگام ظهر به دلیل تابش مستقیم آفتاب کاملا اشتباه است و ممکن است برای شما مشکلات جدی رقم بزند.

در این فصل ورزش هایی که بیشتر جنبه ی تفریحی دارند و به صورت گروهی انجام می شوند، مشتاقان زیادی دارد. ورزش هایی مانند شنا در استخر یا رود های کم عمق، موج سواری، قایق سواری، پاراگلایدر، کوه نوردی، صخره نوردی و دیگر رشته ها که به صورت فردی یا گروهی در فضای باز انجام می شوند. در ادامه با رشته های ورزشی مناسب تابستان بیشتر آشنا خواهید شد.

ورزش های مناسب تابستان و تک نفره

در صورتی که شما به تنهایی قصد ورزش کردن دارید این ورزش ها مناسب شما هستند. همچنین شما می توانید برای لذت بیشتر این ورزش ها به صورت گروهی با برخی دوستان انجام دهید.

پیاده روی

پیاده روی از جمله ساده ترین ورزش هاست که نیاز به ابزار خاصی ندارد. می توانید در هنگام پیاده روی از لباس های گشاد استفاده کنید تا در صورتی که عرق کردید لباس به بدنتان نچسبد. در ابتدا می توانید با سرعت کم شروع به پیاده روی کنید و کم کم سرعتتان را بیشتر کنید. برای اینکه این ورزش ساده را به یک فعالیت مفرح تبدیل کنید می توانید با دوستانتان به انجام آن بپردازید.

دویدن

دویدن سبب می شود شما در بیرون از خانه تحرک بدنی لازم را داشته باشید. این ورزش به دلیل اینکه سبب تحرک زیادی می شود می تواند به شما در لاغری و تناسب اندام کمک شایانی کند. این ورزش فواید زیادی برای سلامتی دارد و از سکته قلبی جلوگیری می کند. اما دویدن بیش از حد با سرعت بالا می تواند سبب خطراتی مانند شکستن پا، ورم ساق پا و درد در این ناحیه شود. در هنگام دویدن و پیاده روی حتما از کفش ورزشی مناسب استفاده کنید تا در هنگام فعالیت ورزشی احساس راحتی بیشتری داشته باشید.

طناب زدن

طناب زدن یک ورزش ارزان و ساده است که فواید زیادی برای بدن دارد. شما می توانید با انجام این ورزش ۱۳۰۰کالری در ساعت بسوزانید. طناب زدن سبب تقویت عضلات می شود و همچنین نسبت به دویدن به عضلات فشار کمتری وارد می کند.

دوچرخه سواری

دوچرخه سواری مناسب برای تابستان

نیاز نیست که شما این ورزش را به صورت حرفه ای انجام دهید. می توانید با استفاده از دوچرخه به طبیعت بروید و از دیدن مناظر زیبا در هنگام دوچرخه سواری لذت ببرید. دوچرخه سواری به ساخت ماهیچه های پا و تقویت آن ها کمک زیادی می کند.

دیسک و سبد

ورزش پرتاب دیسک یکی از رشته های دو و میدانی است و در مسابقات هر فرد باید دیسک را نسبت به رقیبان خود به دورترین مسافت پرتاب کند. بازی دیسک و سبد ترکیبی از دو ورزش پرتاب دیسک و گلف است. برای انجام آن می توانید از دیسک های پلاستیکی یا حتی توپ و یک سبد استفاده کنید. می توانید این بازی را در فضای باز و پارک با دوستانتان انجام دهید تا از جنبه ی تفریحی و سرگرم کننده ی آن بهره ی بیشتری ببرید.

تیر و کمان

ابزار مورد نیاز برای تیر اندازی یک کمان منحنی شکل و تیر با سر نوک تیز است. این فعالیت در گذشته در جنگ ها حضور داشته اما امروزه به عنوان یک ورزش شناخته می شود. ورزش تیر و کمان سبب افزایش تمرکز می شود زیرا شما همواره در تلاشید تا به مرکز هدف تیر بزنید.

صخره ‌نوردی

صخره نوردی یک فعالیت ورزشی است که افراد با استفاده از ابزار مخصوص صخره نوردی اقدام به بالا رفتن و صعود به صخره های کوه می کنند. افراد برای شروع صخره نوردی ابتدا در سالن های ورزشی زیر نظر مربی تمرین می کنند و مهارت این کار را کسب می کنند. ورزشکاران پس از یادگیری تکنیک های صخره نوردی می توانند در ابتدا زیر نظر مربی خود اقدام به صعود به قله های کوتاه کنند. برای انجام این ورزش باید به روحیات خود هم توجه کنید زیرا این ورزش نیاز به شجاعت بالا و روحیه ماجراجو دارد.

اسکیت و اسکیت ‌برد سواری

این دو ورزش هم در فضای آزاد و هم در محیط های ورزشی و باشگاه ها قابل انجام دادن می باشد. در محیط های آزاد بهترین مکان برای اسکیت برد سواری زمین هایی با سطح شیب دار هستند که لذت انجام این ورزش را بیشتر می کنند.

ورزش های آبی در تابستان

ورزش‌های آبی - شنا کردن

شنا کردن در تابستان

در صورتی که نمی توانید عرق کردن هنگام ورزش در هوای گرم تابستان را تحمل کنید، شنا کردن بهترین راه حل برای شماست. شما می توانید این ورزش را به صورت حرفه ای برای مسابقات یا حتی برای تفریح و سرگرمی در تابستان همراه با دوستان انجام دهید. برای شنا کردن می توانید به استخر یا حتی دریای محل زندگیتان که قابل شنا کردن است بروید.

قایق سواری

می توانید در مناطقی که رودخانه، دریاچه یا استخر های مصنوعی روباز دارند، ورزش قایق رانی و قایق سواری را شروع کنید. برای انجام این ورزش کلاس هایی وجود دارد که می توانید در آن ها ثبت نام کنید یا خودتان قایق اجاره کنید و به انجام این ورزش بپردازید.

واترپلو

واتلرپلو یک ورزش گروهی همانند هندبال است که در آب برگزار می شود. در این بازی هفت بازیکن در دو تیم به همراه دروازه بان شرکت می کنند. این ورزش آبی بسیار خاص به استقامت، قدرت بدنی و آمادگی بالایی نیاز دارد. همچنین شما باید در مدت زمان طولانی در آب پا بزنید که همین امر نیازمند عضلات پای قوی می باشد.

غواصی

غواصی علاوه بر کاربردهای صنعتی، پژوهشی و نظامی کاربرد های دیگری هم دارد. برخی افراد به عنوان ورزش و تفریح آن را انجام می دهند. در صورتی که به دریا دسترسی دارید این ورزش را انجام دهید. نیاز نیست به صورت حرفه ای آن را بیاموزید و می توانید با دوستانتان از جنبه ی سرگرم کننده و تفرحی آن لذت ببرید.

کایاک سواری

کایاک سواری نوعی قایق سواری است که قایق ران در کایاک می نشیند و برای راندن کایاک به سمت جلو از پارو استفاده می کند. می توانید با قایقتان به ماجراجویی بروید و از کایاک سواری در آب های آرام تر لذت ببرید.

ورزش های توپی مناسب تابستان

تنیس

این بازی بین دو نفر یا دو تیم دو نفره انجام می شود. هر بازیکن با استفاده از یک راکت توپ تنیس را به زمین دیگر بازیکن پرتاب می کند. هر تیم یا بازیکنی که زودتر به امتیاز نهایی دست یابد برنده ی بازی می شود. این بازی را می توانید در فضای باز با دوستانتان انجام دهید. همچنین شما می توانید در هر فصلی تنیس را در سالن های بسته انجام دهید و از آن لذت ببرید.

تنیس روی میز یا پینگ پنگ

تنیس روی میز همانند تنیس است با این تفاوت که شما این بازی را بر روی یک میز انجام می دهید. در وسط این میز یک تور قرار دارد که برخورد توپ با آن قوانین خاصی را به همراه دارد. شما می توانید این ورزش را در سالن ها یا در پارک همراه با دوستانتان با کمترین هزینه انجام دهید و از جنبه ی تفریحی این بازی لذت ببرید.

فوتبال

فوتبال یکی از پر هیجان ترین بازی هاست که شما هم به صورت حرفه ای و هم با دوستانتان در یک فضای آزاد می توانید آن را انجام دهید.

بسکتبال

این ورزش هم در سالن های ورزشی و هم در فضای باز انجام می شود و طرفداران زیادی دارد. بسکتبال به دلیل پرش های زیادی که دارد به افزایش قد کمک می کند.

هندبال

هندبال یک ورزش گروهی که تقریبا شبیه به فوتبال است با این تفاوت که توپ با استفاده از دست بین بازیکنان پاس داده می شود. این ورزش در سالن های ورزشی و حتی فضای باز هم انجام می شود. افرادی که در این بازی حرفه ای هستند بیشتر از جنبه ی رقابتی به آن می پردازند.

آشنایی با دیگر ورزش های گروهی مناسب تابستان

والیبال ساحلی

این ورزش قوانینی شبیه به ورزش والیبال دارد و یک ورزش المپیکی است. اما شما می توانید از جنبه ی تفریحی آن را در سواحل دنبال کنید و از انجام دادن آن لذت ببرید.

چوگان

چوگان یکی از ورزش های قدیمی ایرانی است. این بازی نیاز به اسب دارد و وجود آن در این بازی اهمیت زیادی دارد. در صورتی که شما شرایط انجام این بازی را دارید این ورزش را حتما امتحان کنید. برای داشتن تجربه ای نزدیک به این بازی می توانید هاکی روی چمن را امتحان کنید. در این بازی تنها نیاز به دسته چوب هاکی و توپ آن دارید.

دیگر ورزش های تابستانی متداول در دنیا

در ادامه با ورزش هایی آَشنا می شوید که شاید در ایران آنچنان جا افتاده نباشند اما در جهان بسیار محبوب و پر طرفدارند. با این حال شما می توانید برخی از این ورزش ها را بازسازی و امتحان کنید.

هاکی خیابانی

شاید تا به حال نام ورزش هاکی روی یخ را شنیده باشید. اما همیشه به یخ و سرما برای انجام این ورزش نیاز ندارید بلکه می توانید این ورزش را روی چمن یا خیابان انجام دهید و از فضای آزاد نهایت لذت را ببرید. بنابراین اگر از علاقمندان سرسخت این بازی هستید می توانید در تمامی فصل ها به انجام هاکی بپردازید. شما می توانید ابزار بازی را خودتان درست کنید و وجود چوب و گوی اسکی روی یخ ضروری نیست. البته باید هنگام انجام این بازی مراقب دوستانتان باشید تا به وسیله چوب اسکی آسیبی به آنها وارد نشود.

بیس‌بال

این بازی در میان مردم آمریکا طرفداران زیادی دارد. بیسبال یک ورزش تیمی است که با استفاده از یک توپ و چوب توسط ۹ بازیکن انجام می شود. در صورت علاقه به این بازی با دانستن قوانین بازی بیسبال می توانید با دوستانتان آن را انجام دهید. همچنین در ایران انجمن بیسبال و سافت بال هم وجود دارد که می توانید به آن ها بپیوندید و این بازی را انجام دهید.

موج سواری

موج سواری یا موج رانی از ورزش های آبی است که موج سوار هنگامی که در قسمت جلوی موج قرار می گیرد بر روی تخته ای مخصوص می ایستد و با موج حرکت می کند. در ایران در چابهار می توانید تجربه ی انجام موج سواری را کسب کنید.

بادسواری یا ویندسرفینگ

ورزش باد سواری از ترکیب دو ورزش قایق سواری و موج سواری تشکیل شده است. درصورتی که این دو ورزش را دوست دارید و به خوبی از پس آن ها بر می آیید این ورزش مناسب شماست.

بازی پرتاب دیسک

در این بازی شما نیاز به دیسک های سنگین که در المپیک مورد استفاده قرار می گیرند ندارید، بلکه از نوع سبک تر آن می توانید بهره ببرید. در صورتی که این بازی به نظر شما کسل کننده است می توانید در آن تغییراتی ایجاد کنید یا حتی به صورت دسته جمعی و تیمی این بازی را انجام دهید.

گلف

گلف یکی از پر طرفدار ترین ورزش های دنیاست. این بازی مخصوص فضای آزاد است و بازیکنان با استفاده از چوب گلف از نقطه شروع بازی سعی می کنند توپ را به درون یک سوراخ بیاندازند. در ایران فدراسیون گلف وجود دارد، با این وجود در صورت عدم دسترسی به امکانات این بازی می توانید خودتان چوب مخصوص آن را بسازید و با دوستانتان به انجام این بازی مشغول شوید.

منبع: وب سایت فارسی بیوتی

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.