چگونه با کودکان در مورد بحران مالی صحبت کنیم؟

این روزها در هر محفلی که بنشینید خواه ناخواه حرف از نگرانی و بحران اقتصادی پیش می آید. کودکان نیز در همین دنیایی زندگی می کنند که ما زندگی می کنیم و همان موقعیت ها و حرف هایی را می شنوند که ما می بینیم و در مورد آن حرف می زنیم. بیکاری، خرج بالا، گرانی، حقوق پایین و… فهم و توجه به این مسایل در دنیای کوچک آنها سبب بروز نتایج اسف باری می شود. پس باید کمی دقت کنیم.

– گاهی بدون آنکه نیازی به توضیح باشد، کودکان احساسات، هیجانات و خلق و خوی شما را درک می کنند. باید مراقبت باشید چون یک مادر مضطرب، اضطراب را به فرزندانش منتقل می کند. ناراحتی و ناامیدی درست مثل احساس خوشبختی امید و انرژی منتقل می شود. پس بهتر است به گونه ای رفتار کنید که حس مثبت اندیشی و اعتماد به نفس در آنها به وجود آید.

– راستگو باشید و علت اصلی بحران را بگویید. اگر وضع مالی‌تان خراب شده چون به تازگی کارتان را از دست داده اید، واقعیت را پنهان نکنید و برایش توضیح دهید تا سرکار رفتن دوباره‌تان نمی‌توانید مثل قبل زندگی کنید. به همین صراحت و سادگی.

– اگر وضعیت اقتصادی بر زندگی شما اثر منفی محسوسی گذاشته، آن را بی‌اهمیت جلوه ندهید و انکارش نکنید. با وضعیت مالی شکننده خانواده، به‌ویژه اشتباه‌های مالی خودتان، واقع‌بینانه و صادقانه برخورد کنید. این بهترین درسی است که با استفاده از این موقعیت می‌توانید به فرزندتان بدهید.

– فرزندتان را مطمئن کنید که تغییر شرایط مالی باعث از هم پاشیدن کانون خانواده نمی‌شود و او همچنان از محبت و حمایت شما برخوردار است.

– رد کردن خواسته‌های بچه‌ها نه‌تنها ایرادی ندارد بلکه ضروری است و زندگی در حیطه محدودیت‌های دنیای واقعی را به آن‌ها یاد می‌دهد. این‌که بعضی خواسته‌های غیر ضروری آن‌ها را رد کنید یا به تعویق بیاندازید به معنای محروم کردن آن‌ها از حق‌شان نیست، بلکه دارید مهارت به تعویق انداختن خواسته‌ها و لذت‌ها را به آن‌ها یاد می‌دهید.

استرس و نگرانی‌هایتان را جلو فرزندانتان بروز ندهید. مراقب باشید که با هر پیام شما ممکن است فرزندتان احساس ناامنی کرده و تصور کند در سراشیبی سقوط قرار دارید. او را از موقعیتی که در آن قرار دارید یا آینده‌ای که در انتظارتان است نترسانید چون کلید عبور از بحران، امیدواری است.

– از پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها کمک بگیرید. از آنها بخواهید درباره بحران‌های سخت اقتصادی و روزگار پرفشاری که از سر گذرانده‌اند برای فرزندانتان توضیح دهند تا بدانند بی‌پولی آخر دنیا نیست.

– بچه‌ها را در مدیریت مالی خانواده سهیم کنید. به آنها فرصت دهید تا نقشی در صرفه جویی، پس‌انداز بیشتر و… داشته باشند. با هم به‌دنبال راه‌هایی ارزان‌تر برای دستیابی به آنچه دوست دارند بگردید و این وضعیت را تبدیل به یک موقعیت آموزشی کنید. مثلاً به جای خریدن یک وسیله یا خوراکی، روش ساخت و پختن آن در خانه را یاد بگیرید. یا به جای خرید لباس‌های جدید، لباس‌های موجود یا قدیمی‌تان را دوباره دیزاین و استفاده کنید. با این کار اضطراب بچه‌ها کاهش می‌یابد و احساس مفید بودن می‌کنند.

مطالب مرتبط:
نگاهی به خشونت مالی در روابط زناشویی

پیشنهادهایی برای حل مشکلات مالی خانواده

توافقات مالی زوجین قبل از ازدواج

نگاهی به اختلافات مالی زوجین در زندگی مشترک

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.