چگونه با مدیر خود درباره افزایش حقوق صحبت کنید؟

تکنیک درخواست افزایش حقوق یا مذاکره افزایش حقوق یک مساله بسیار مهم برای هر کارمند است. این روزها و با دشوار شدن شرایط اقتصادی بسیاری از افراد شاغل از درآمد و حقوق‌شان ناراضی هستند. اینکه حقوق‌شان کفاف خرج‌های زندگی را نمی‌دهد بخشی از قضیه است و بخش دیگر آن به این دلیل است که بعضی از آنها فکر می‌کنند حقوق‌شان کمتر از چیزی است که استحقاق آن را دارند و زحمت‌شان بیشتر از حقوق‌شان است. اگر با همین فکرها تصمیم گرفته اید با رئیس‌تان صحبت کنید و از او بخواهید حقوق‌تان را بیشتر کند باید قبل از این گفت‌و‌گو به بعضی مسائل دقت کنید و بعد با واقع بینی و تصورات درست صحبت کنید تا نتیجه بهتری بگیرید.

– در اولین قدم باید بدانید وضعیت شرکت‌تان از لحاظ مالی چگونه است. آیا شرکت شما به اهداف مالی‌اش دست می‌یابد؟ آیا می‌دانید شخصی با موقعیت شغلی شما در شرکتی مشابه چقدر درآمد دارد؟ آیا به تازگی شخصی در شرکت شما افزایش حقوق داشته است؟ دست یافتن به این اطلاعات می‌تواند در نوع بیان درخواست افزایش حقوق موثر باشد. در واقع شما باید شرایط زمانی و شرایط اقتصادی را با هم در نظر بگیرید. اگر زمانی که استخدام شده اید اینجا شرایط خوبی نداشته و الان وضعش بهتر شده شما قطعاً می‌توانید انتظار داشته باشید حقوق‌تان بیشتر شود اما اگر می‌دانید که شرکت‌تان دچار مشکلات زیادی است نباید انتظار داشته باشید درخواست‌تان قبول شود.

– از دیگران بپرسید شرایط‌ شان چگونه است. این کار به‌شما دید و نگاه درست و خوبی می‌دهد و می‌توانید حقوق و شرایط کاری آنها را با خودتان مقایسه کنید و متوجه شوید حقوق‌تان کافی است یا نه. اگر این سؤال را از کسانی بپرسید که شغلی مشابه شما دارند و با شما هم رده هستند دید بهتر و دقیق تری پیدا می‌کنید. برای این کار می‌توانید از کارمندان شرکت‌های دیگر که آنها را می‌شناسید بپرسید یا حتی از شبکه‌های مجازی استفاده کرده و سؤال‌تان را آنجا مطرح کنید و جواب بگیرید.

– شاید واقعاً حقوق‌تان کم باشد اما شما هیچ مزایای دیگری دریافت نمی‌کنید؟ ممکن است کار شما مزایایی برای شما دارد که بسیار مهم و مفید هستند. مسائلی مثل ساعات کاری خاص، دورکاری، در نظر گرفتن ساعاتی برای ادامه تحصیل و…ممکن است جای دیگری کار کنید و حقوق بیشتری هم بگیرید اما این مزایا را نداشته باشد و دچار مشکلات زیادی شوید.

– آنچه می‌خواهید به مافوق‌تان بگویید را نه تنها در ذهن خود، بلکه با صدای بلند تمرین کنید. صدای خود را ضبط کنید و دوباره پخش کنید. در صحبت‌های خود به دنبال نقطه ضعف باشید. اگر به نظرتان خیلی سریع درخواست افزایش حقوق را مطرح می‌کنید بهتر است با لحن دیگری آن را در میان بگذارید.

– مطمئن هستید بیشتر از حقوقی که می‌گیرید کار می‌کنید؟ ما معمولاً فکر می‌کنیم خیلی کار می‌کنیم اما اگر نتیجه کار و مفید بودن آن را در نظر بگیریم شاید به نتیجه دیگری برسیم. نتیجه‌ای کاملاً مخالف آن چیزی که فکر می‌کردیم! شما باید ببینید که واقعاً برای شرکت و اداره کارمند مفیدی هستید یا نه. اگر بسیاری از کارهایتان درست به نتیجه نرسیده و نتوانسته اید آن‌طور که باید کارها را انجام دهید نباید انتظار حقوق بیشتر داشته باشید. در این شرایط بهتر است نقاط ضعف‌تان را برطرف کنید و با کار مفیدتر انتظار داشته باشید حقوق‌تان بیشتر شود.

– وقتی درخواست خود را مطرح می‌کنید، با لحن محترمانه وارد مذاکره شوید. شما باید در حین مذاکره آرام باشید، با لحنی خوش صحبت کنید و حس‌و‌حال همکاری ایجاد کنید. از جملاتی که موضعی بالا دارند استفاده نکنید. برای مثال از به کار بردن عباراتی مانند “آیا موافق هستید که زمان افزایش حقوق من رسیده است؟” استفاده نکنید. هرگز مکالمه خود را با تهدید و شکایت آغاز نکنید. این کار باعث می‌شود کارفرمایتان حالت دفاعی به خود بگیرد که چندان وضعیت جالبی نیست. هیچ‌وقت در طول مذاکره خودتان را با سایر همکاران مقایسه نکنید یا از اینکه درآمدتان از آنها کمتر است گلایه نکنید. مثبت باشید و سعی کنید بر روی تاثیراتی که در شرکت‌تان داشته‌اید تمرکز کنید.

مطالب مرتبط:
مدیریت دوشغله بودن

رضایت شغلی کارمندان با مدیران شوخ

چه کنیم وقتی از شغل‌ خود متنفریم؟

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.