خطرات دیابت بارداری

دیابت بارداری یکی از خطراتی است که هر فردی ممکن است به آن مبتلا شود، این وضعیت خطر ابتلا به برخی از بیماری ها را افزایش می دهد. هرچند اکثر زنان مبتلا به دیابت بارداری دارای بارداری سالم و نوزادان سالم هستند، اما این خطرات ممکن است برای هر فردی اتفاق بیفتد. خطرات ناشی از دیابت بارداری به دلیل افزایش سطح قند خون است که اگر بتوانید گلوکز خون را در سطح ایده آل نگه دارید، این خطرات کاهش می یابد.

عوارض و خطرات دیابت بارداری بر روی جنین

خطر ابتلا به یک کودک بزرگ (ماکروزومی)
اگر سطح قند خون شما بالا باشد، سطح قند خون کودک نیز افزایش می یابد، در نتیجه کودک انسولین بیشتری تولید می کند و وزن او بیشنر از حد معمول می شود. نوزادانی که در هنگام تولد وزنشان بیشتر از ۴ کیلوگرم است، ماکروزومیک نامیده می شوند.

ماکروزومی خطر ابتلا به موارد زیر را افزایش می دهد:

تولد تروما – مادر یا کودک می تواند در هنگام تولد دچار مشکلاتی شود. تروما ممکن است شامل علائم جسمی مانند شکستگی های استخوانی، آسیب عصبی برای نوزادان، خونریزی شدید برای مادر و همچنین اختلال روانی باشد.

خطرات دیابت بارداری
یکی از خطرات دیابت بارداری زایمان زودرس است

دیستوشی شانه – هنگامی که کودک با سر به دنیا می آید ممکن است شانه نوزاد در لگن مادر گیر کند، این می تواند بند ناف را بچرخاند، بنابراین تیم پزشکی باید از مداخلات اضافی برای تولد کودک استفاده کنند.

این بدان معنی است که مادر برای اینکه بتواند کودک را بدون خطر به دنیا بیاورد ممکن است زایمان زودرس یا سزارین داشته باشد. به همین دلیل در دوران بارداری وزن نوزاد به دقت کنترل می شود تا تشخیص داده شود که آیا این مداخلات مورد نیاز است یا خیر.

اگر در طول حاملگی سطوح گلوکز را به حالت تعادل نگه دارید این خطرات کاهش می یابد.

خطر زایمان زودرس
دیابت بارداری با افزایش زایمان زودرس همراه است (زایمان قبل از ۳۷ هفته). زایمان زودرس ممکن است به دلیل جلوگیری از عوارض دیگر انجام شود، یا ممکن است تولد زودرس خود به خودی باشد که دلیل آن روشن نیست.

یکی از خطرات زایمان زودرس آسیب رساندن به جفت است. در طول دوران بارداری، جفت، که نوزاد را به خون مادر متصل می کند، هورمون های بالایی تولید می کند که بر عملکرد انسولین در سلول ها تأثیر می گذارد و باعث افزایش قند خون می شود. همانطور که نوزاد رشد می کند، جفت بیشتر و بیشتر هورمون های ضد انعقاد تولید می کند. در دیابت بارداری، هورمون های وابسته به جفت می تواند سطح قند خون را افزایش دهد که بر عملکرد جفت و رشد کودک تاثیر می گذارد.

اگر میزان قند خون کنترل شود این خطر نیز کاهش می یابد.

خطر مرگ زودرس در پایان بارداری
دیابت بارداری یکی از خطراتی است که هر فردی ممکن است به آن مبتلا شود

خطر مرگ زودرس در پایان بارداری
برای همه زنان، خطر ابتلا به مرگ زودرس یا مرگ نوزاد به محض تولد پس از ۴۲ هفته وجود دارد.

با این حال یک مطالعه نشان داده است که زنان مبتلا به دیابت بارداری، ممکن است بعد از ۴۰ هفتگی نوزاد مرده به دنیا بیاورند. به همین دلیل بهتر است که این افراد قبل از ۴۰ هفتگی زایمان کنند.

خطر ابتلا به کمبود قند خون در نوزاد پس از تولد
گاهی اوقات نوزادان مبتلا به دیابت بارداری دچار هیپوگلیسمی می شوند که این وضعیت می تواند با تغذیه سریع و یک گلوکز داخل وریدی درمان شود. هیپوگلیسمی وضعیتی است که در آن مقدار گلوکز بدن در جسم از حد طبیعی کمتر است.

اگر هیپوگلیسمی تحت درمان قرار نگیرد، می تواند موجب آسیب مغزی کودک شود، اما اگر پزشک بداند که دیابت بارداری دارید، سطح گلوکز نوزاد را بررسی خواهد کرد تا هیچ مشکلی پیش نیاید.

طبیعی است که این احتمالات را نگران کننده بدانیم. حقیقت این است که اگرچه خطرات مربوط به دیابت حاملگی وجود دارد و درمان آن به طور قابل توجهی خطرات را کاهش می دهد، اما نمی تواند خطرات دیابت بارداری را کاملا حذف کند. با دریافت کمک از پزشک خود و پیروی از راهنمایی او می توانید این خطرات را تا حد ممکن کاهش دهید.

منبع: risks of gestational diabetes

مطالب مرتبط:
خوردن دارچین در دوران بارداری

خوراکی‌های مفید برای کاهش تهوع بارداری

ترشحات واژن در حین بارداری طبیعی است؟

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.