علت خراب شدن شیرینی پنجره‌ای

شیرینی پنجره‌ای یا نان پنجره‌ای که به آن منقا یا خاتون پنجره‌ای نیز می‌گویند، از جمله شیرینی‌های لذیذ و زیبایی است که از دیرباز در مراسمات مختلف همچون اعیاد، جشن‌ها یا عرض تبریک‌ها استفاده می‌شد و از جمله شیرینی‌های خاص در روزهای خاص ما ایرانی‌ها است. شیرینی پنجره‌ای بسیار سبک، ترد و خوشمزه است و ترکیب ساده‌ای دارد که در کنار فوت و فن‌های خاص، آشپزی را لذت بخش می‌سازد. شیرینی پنجره‌ای قدمتی طولانی و پیشینه تاریخی طولانی در ایران زمین دارد اما شیرینی خاص ایران نیست، بلکه یک شیرینی سنتی مختص کشور اسکاندیناوی است. همانگونه که از شکل قالب‌های زیبای آن پیدا است (اغلب به شکل دانه‌های برف و یا درخت کریسمس است) شیرینی مخصوص ایام کریسمس بوده و طرفداران بسیاری دارد. سوئدی‌ها و نروژی‌ها با حذف شکر از این شیرینی برای اولین بار آن را به یک نان و غذای سبک تبدیل نمودند و در ایران نیز هم با شکر و هم با نمک و به عنوان شیرینی و نان پنجره‌ای رونق دارد.

مواد و ابزار لازم جهت تهیه شیرینی یا نان پنجره‌ای

تنها چیزی که برای تهیه این شیرینی زیبا لازم دارید قالب‌های مخصوص فلزی پنجره‌ای با دسته‌های بلند و یک ظرف گود مانند قابلمه است که روغن را درون آن داغ کنید. درست کردن شیرینی چند ترفند ساده و کاربردی دارد که با رعایت آنها هیچ وقت شیرینی‌هایتان خراب و بد شکل نمی‌شوند.

ابزار لازم برای شیرینی پنجره‌ای

قالب شیرینی پنجره‌ای: قالب‌های فلزی مخصوص شیرینی پنجره‌ای به شکل گل، دانه برف، زنگوله، ستاره و درخت کریسمس با حالت پنجره‌های سنتی و قدیمی است. یکی از دلایلی که این شیرینی را شیرینی سنتی اصیل ایرانی می‌نامند قالب‌های سنتی آن است که به شکل طراحی‌ها و نقوش سنتی ایرانی است.
تابه گود ۹ اینچی مخصوص کیک پزی برای سرخ کردن مواد
دماسنج برای سنجش دمای روغن
سوزن یا چوب غذاخوری برای برگرداندن شیرینی‌ها در روغن
کاغذهای آماده یا حوله تمیز، یا دستمال کاغذی برای گرفتن روغن اضافی شیرینی

طرز تهیه شیرینی پنجره‌ای
شیرینی پنجره‌ای بسیار سبک، ترد و خوشمزه است و ترکیب ساده‌ای دارد

مواد لازم برای تهیه شیرینی پنجره‌ای

آرد برنج یا آرد قنادی: یک لیوان
نشاسته: نصف لیوان
تخم‌مرغ: ۳ عدد
شیر: نصف لیوان
گلاب: ۵ قاشق غذاخوری
وانیل: نوک قاشق چایخوری
روغن کانولا: به میزان لازم
پودر قند و زعفران: درصورت دلخواه
شاید در نگاه اول پختن این شیرینی مشکل باشد اما اگر دمای روغن شما به دمای ایده‌آل برای پخت شیرینی رسیده باشد، یعنی نه زیاد داغ باشد و نه سرد، هیچ گاه شیرینی پنجره‌ای شما خراب نمی‌شود.

مراحل آماده سازی شیرینی پنجره‌ای و‌ فوت و فن آن

۱- ترکیب مواد با هم
نشاسته را داخل گلاب ریخته و خوب هم بزنید و تخم مرغ، شکر، (عصاره گل، زعفران و یا هل در صورت استفاده) و شیر را با یک همزن به خوبی هم بزنید و ترکیب کنید و به نشاسته و گلاب اضافه کنید. سپس آرد و نمک را الک کرده و درون مایع هم زده شده بریزید تا یک بافت منسجمی به دست آید و مایع بدست آمده را ۲ تا ۳ ساعت در یخچال استراحت دهید.
توجه: استراحت مایع به دست آمده در این مرحله ضروری نیست اما اگر می‌خواهید شکل قالب‌های زده شده در نهایت واضح‌تر و زیباتر باشند حتما بگذارید مایع در یخچال ۲ تا ۳ ساعت استراحت داشته و خوب عمل آید و سپس مراحل بعدی را شروع کنید.

خراب شدن شیرینی پنجره‌ای
شیرینی پنجره‌ای را می‌توانید تا مدت ۲ ماه درون فریزر نگه دارید

۲- داغ کردن روغن کانولا یا هر نوع روغن دیگری
به مقدار لازم از روغن کانولا یا هر روغن دیگری را درون یک ماهیتابه تقریباً گود ریخته و داغ کنید. دمای روغن باید بین ۳۶۰ درجه تا ۳۶۵ درجه فارنهایت باشد هنگامی که دمای روغن به دمای ایده‌آل رسید، قالب‌های دسته‌دار را با احتیاط در روغن داغ فرو کنید تا سریع قالب‌ها گرم شوند. ماده به دست آمده را درون یک تابه کیک پزی ۹ اینچی و کم عمق بریزید این کار باعث می‌شود که برداشتن مایع به وسیله قالب‌ها برایتان راحت‌تر شود.
توجه: اگر می‌خواهید مواد به قالب نچسبد و شکل شیرینی پنجره‌ای خراب نشود، مراقب باشید که روغن خیلی داغ یا خیلی سردتر از دمای ۳۶۰ درجه نباشد.

۳- سرخ کردن قالب‌های شیرینی پنجره‌ای
در این مرحله و پس از برداشتن مایع توسط قالب‌ها، آن‌ها را درون تابه روغن سرخ کنید. قبل از فرو بردن اولین قالب درون روغن دمای آن را چک کنید و اگر روغن داغ بود دمای آن را پایین بیاورید.
توجه: قالب‌ها را تا انتها درون مایه فرو نکنید، قالب باید تا لبه درون مواد برود تا در نهایت جدا شدن قالب پس از سرخ شدن در روغن راحت‌تر بوده و مایع به قالب نچسبد و جدا شدن آن سخت نشود. اگر می‌خواهید شیرینی پنجره‌ای نشکند و خرد نشود، قالب را تا انتها درون مایه فرو نبرید؛ بهتر است قالب آهنی را به سرعت درون مایع فرو کنید و بردارید و درون تابه روغن بریزید و آن را کاملاً در روغن شناور سازید تا از قالب جدا شود. در عرض چند دقیقه کوتاه پس از سرخ شدن می‌توانید از یک سوزن بزرگ یا چوب غذاخوری برای برگرداندن شیرینی پنجره‌ای درون ماهیتابه روغن استفاده کنید تا روی دیگر آن نیز طلایی و سرخ شود.

۴- برداشتن شیرینی پنجره‌ای از داخل روغن
با سوزنی بلند یا چوب غذاخوری یا هر وسیله دیگری شیرینی‌های آماده شده را از تابه خارج کنید و آنها را برای روغن گیری روی یک تکه پارچه تمیز آشپزخانه یا دستمال کاغذی قرار داده تا روغن اضافه آنها گرفته شود.
توجه: برای خارج کردن روغن اضافه شیرینی‌ها آنها را روی قسمت تو خالی‌شان بر روی کاغذ یا حوله پارچه‌ای قرار دهید تا روغن از درون روزنه‌های خالی آن خارج شده و شیرینی پنجره‌ای شما تردتر شده و نرم نشود.

۵- پاشیدن شکر، پودر قند یا پودر پسته روی شیرینی‌ها
شکر و پودر قند یا پودر پسته شیرینی‌ها را لذیذتر و زیباتر می‌کند. پس از آنکه شیرینی‌های پنجره‌ای شما سرد شدند بر روی آنها پودر قند و شکر بپاشید و یا با پودر پسته و هل طعم و مزه دلپذیر و ظاهر زیباتری به آنها بدهید و سپس آنها را در محیط اتاق قرار داده و میل کنید.
توجه: شیرینی پنجره‌ای را می‌توانید تا مدت ۲ ماه درون فریزر نگه دارید و در هر بار استفاده مقداری از آنها را درون فر بگذارید تا گرم شوند و سپس با پودر قند یا شکر و دارچین خوش عطر و طعم نموده و میل کنید.

تمامی مراحلی که گفته شد را می‌توانید بدون گلاب، هل و شکر و با اضافه نمودن مقداری نمک به ترکیب، تبدیل به نان پنجره‌ای کرده و از طعم بی‌نظیر آن لذت ببرید.

منبع: scandinavian rosette cookies

مطالب مرتبط:
طرز تهیه چند شیرینی ساده خانگی

طرز تهیه شیرینی نان برنجی

طرز تهیه شیرینی بادامی با هل و کاکائو

3/5 - (15 امتیاز)
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

16 نظرات
  1. اميد می‌گوید

    شیرینی من همان جاسفت میشود وازقالب میفتد جه کارکنم؟

  2. Ahm@d می‌گوید

    شیرینی های پنجره ای ما تا الان خوب بوده فقط شکل ظاهری ش مقداری شلخته بود. بهترین نکات و فوت و فن واقعا در این سایت بود. تشکر فراوان

    1. منیژه می‌گوید

      چرا شیرینی پنجره ای از قالب در نمیاد

  3. فاطمه می‌گوید

    سلام علت خشک شدن شیرینی پنجره ای چیه

  4. ناشناس می‌گوید

    چرا بعد پخت شیرینی پنجره ای نرم شد ارد نشد

  5. امیر علی می‌گوید

    علتش چیه بعد پخت نرم میشه ترد نمیشه

  6. مهدیه می‌گوید

    باسلام ووقت بخیرمن درست کردم خیلی خشک شد طوری که اصلا نمیشه خورد میشه بگین علتش چیه؟

  7. ناشناس می‌گوید

    فوت و فن که یاد ندادین آموزش بود من درست کردم روی شیرینی حباب میزنه میشه دلیلشو بگید

  8. مری می‌گوید

    سلام ازمن اصلا خوب نمیشه سیاه شد چرا

  9. ناشناس می‌گوید

    سلام من دوست دارم شیرین پنجره ایی یکم زخیم باشه یا به عبارتی کلفت باشه چکار کنم

  10. ناشناس می‌گوید

    من درست کردم اصلا خوب نشد نرم شد چسبیدبه قالب

  11. محمد می‌گوید

    سلام چراشیرینی بعدازسرخ شدن سفت میشه اصلاقابل خوردن نیست؟

  12. ناشناس می‌گوید

    سلام عزیزان دلیلش چیه شیرینی نان پنجره ای مایعش به قالب نمیچسبد اولی درست کردم خوب بود ودومی هم خوب ولی سومی اثلان به قالب نچسبید همین جا در قالب میموند

    1. ناشناس می‌گوید

      برای منم همینجوری بود دیگه نتونستم درست کنم

  13. بی نام می‌گوید

    سلام من که درست کردم چندتای اولش خیلی خوب شد ولی به بعد تا قلب رو توی مایع میبردم که بزنم توی روغن مواد از قالب جدا میشد و توی مواد خمیری شیرینی میموند چیزی روی قالب نمیموند که سرخش کنم چرا اینجوری شد؟قلب رو سرد کردم هم نشد گرمم کردم دیگه نتونستم شیرینی درست کنم

  14. لیلا می‌گوید

    سلام دلیل نرم شدن شیرینی چیه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.