طبقه بندی انواع کیک بر اساس طعم‌های مختلف

از انواع کیک میتوان به کیک‌های اسفنجی، کیک‌های شکلاتی، کیک‌های میوه‌ای، کیک‌های کره‌ای و.. اشاره کرد که نه تنها مواد اولیه آنها باهم متفاوت است بلکه همگی روش پخت مخصوص به خود را دارند و همه آنها با هم متفاوت هستند. برای درست کردن آن‌ها باید روش پخت تمامیشان را بصورت کامل یاد بگیرید. کیک‌ها را براساس طعم و موادشان طبقه بندی می‌کنند مثلا کیک‌های شکلاتی، کیک‌های میوه‌ای، روغنی و… . در اینجا یک لیست تقریبا جامع بیان شده است که شما را با انواع کیک‌ آشنا می‌کند:

طبقه بندی انواع کیک

کیک کره‌ای:
هرنوع دستور پختی که با کره، خامه و شکر شروع می‌شود کیک کره‌ای به حساب می‌آید که بعد از آن تخم مرغ را اضافه کرده تا خمیر کمی گرم شود و بعد از این مرحله نوبت آرد است که کم کم به مخلوط اضافه کنید. سپس پودر کیک و بیکینگ پودر یا جوش شیرین را برای اطمینان از پف کردن آن در فر اضافه کنید.

کیک پوند:
کیک پوند تقریبا مشابه کیک کره‌ای است و مثل همان به کره، شکر، تخم مرغ و آرد نیاز دارد. در بعضی از دستورهای پخت آن برای شیرین‌تر شدن و خوش طعم‌تر شدن آن مقداری جوش شیرین هم به آن اضافه کرده‌اند. این کیک‌ها که یکی از انواع کیک محسوب می‌شوند بسیار ملایم و طعم‌دار هستند و در تابه‌های معمولی هم به راحتی پخته می‌شوند. کیک‌های قهوه، کیک‌های ترش خامه‌ای و کیک‌های میوه‌ای از انواع کیک پوند هستند.

کیک اسفنجی:
هر نوع دستورالعملی که حاوی جوش شیرین باشد یا به جای جوش شیرین تعداد زیادی تخم‌مرغ داشته باشد؛ کیک اسفنجی به حساب می‌آید.

کیک اسفنجی از انواع کیک با طعم مختلف
هر نوع دستورالعمل حاوی جوش شیرین یا تعداد زیادی تخم مرغ کیک اسفنجی به حساب می‌آید

کیک genoise:
در کشورهای ایتالیا و فرانسه کیک‌های اسفنجی genoise نامیده می‌شوند. در واقع در این کیک‌ها تخم مرغ با شکر کاملا مخلوط می‌شود تا یک حالت غلیظی از ترکیب آن دو به دست بیاید و سپس آرد را به آن اضافه کرده تا خمیر برای پخت کیک آماده شود. نتیجه آن فوق العاده است که به راحتی در یک تابه قابل سرخ کردن خواهد بود. genoise عطر و طعم خاصی ندارد اما بیشتر در ساخت کیک‌های لایه‌ای استفاده می‌شود در واقع به دلیل بافت سبکی که این کیک دارد به راحتی در ساخت کیک‌های چند لایه به کار گرفته می‌شود. کیک‌های لایه‌ای به دلیل اینکه در کافه رستوران‌های اروپایی سرو می‌شوند به کیک اروپایی مشهور هستند.

کیک بیسکوئیتی:
کیک بیسکوئیتی نوع دیگری از انواع کیک است که بر خلاف genoise در روش پخت آن سفیده و زده تخم‌مرغ را به طور جداگانه مخلوط می‌کنند و هم می‌زنند. این کار باعث تهیه خمیری می‌شود که سبک‌تر از genoise باشد. بنابراین از آن میتوان برای درست کردن کیک‌های رولی به راحتی استفاده کرد که در اوایل قرن بیستم محبوبیت فراوانی نزد طرفداران خود داشت. با این حال هنوز هم با شکل و طعمی متفاوت به عنوان نوعی کیک اسفنجی کلاسیک شناخته می‌شود و طرفداران کمی هم ندارد.

کیک خانگی فرشته:
در این نوع کیک‌ها اصلا از زرده تخم‌مرغ استفاده نمی‌شود، قبل از اینکه آرد به آرامی به سفیده‌ها اضافه شود، باید سفیده‌ها با شکر به خوبی مخلوط شوند تا نتیجه کار یک کیک برفکی و لطیف باشد که به زیبایی با میوه‌ها تزئین خواهد شد. بیشتر این نوع کیک‌ها دارای کیفیت اسفنجی و جویدنی هستند که قند نسبتا زیادی نیز دارند. برای خنک کردن این کیک‌ها باید آنها را بعد از آماده شدن برگردانده و وارونه قرار دهیم تا به خوبی خنک شوند، زیرا اگر قبل از خنک شدن آن بخواهیم آن را از یک ظرف از درون تابه برداریم تمام زحمات‌مان بر باد خواهد رفت و کیک می‌ریزد. باید ابتدا آن را وارونه کرده تا به خوبی خنک شود سپس سرو کنید و نکته جالب این است که در این کیک از کره استفاده نمی‌شود پس، بدون چربی خواهد بود.

کیک هویج از انواع کیک با طعم مختلف
کیک بیسکوئیتی نوع دیگری از انواع کیک است که در روش پخت آن سفیده و زده تخم مرغ را به طور جداگانه هم می‌زنند

کیک ابریشمی:
کیک با این نوع بافت اخیرا در آمریکا توسط یک فروشنده به ثبت رسیده است. کیک ابریشمی کلاسیک طعم و ظاهری بین کیک روغنی و کیک اسفنجی دارد و در واقع ترکیبی از این دو می‌باشد که شامل پودر کیک و روغن نباتی است. اما تخم‌مرغ‌ها از هم جدا می‌شوند و بعد از درست کردن خمیر کیک به آن اضافه شده و کاملا با آن مخلوط می‌شوند. این کیک ظاهری نازک و عطر و طعمی مانند کیک روغنی دارد اما بافت درون آن سبک است و بیشتر شبیه به کیک‌های اسفنجی است.

کیک بدون آرد:
این کیک شامل کیک پنیر پخته شده و کیک شکلاتی اما بدون آرد است و بعضی از این کیک‌ها را می‌توان در همین تابه‌های معمولی هم پخت اما بیشتر اوقات قابلمه‌ای که خمیر کیک در آن ریخته می‌شود؛ درون یک قابلمه بزرگتر قرار می‌گیرد که نیمه پر از آب است زیرا با این کار با ایجاد گرمای شدید در کف ظرف، کیک به آرامی پخته خواهد شد و بافتی لطیف و نرم تشکیل خواهد شد. اگر از روشی جز این استفاده شود کیک خوبی به دست می‌آید اما با حالت متخلخل نه حالت ابریشمی، به این روش پخت، حمام آب گفته می‌شود.

کیک هویج:
در طرز تهیه این کیک کره هم وجود دارد که به جای روغن مورد استفاده قرار می‌گیرد و ماندگاری آن هم از سایر کیک‌های درست شده با کره بیشتر خواهد شد.

کیک مخملی قرمز:
کیک مخملی قرمز در اصل یک کیک کره‌ا‌ی به حساب می‌آید. اگرچه بیشتر اوقات به جای کره از روغن‌های دیگر هم استفاده می‌شود اما علاوه بر این مقداری کاکائو هم به خمیر این کیک اضافه می‌شود تا عطر و طعم خاصی در این کیک به وجود بیاید. رنگ قرمز آن را هم، امروزه بیشتر با استفاده از رنگ‌های خوراکی به وجود می‌آورند.

منبع: types of cake glossary article

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.