تهیه مسقطی کاکائویی و راز کش‌دار شدن مسقطی

مسقطی یکی از محبوب‌ترین و خوشمزه‌ترین دسرها و شیرینی‌های ایرانی محسوب می‌شود. نزدیک به ۱۵۰ سال است که مسقطی در ایران تولید می‌شود و اگر از قدیمی‌ها نام شیرینی مورد علاقه‌شان را بپرسید به طور قطع یکی از شیرینی‌های مورد علاقه‌شان را مسقطی می‌گویند. در واقع مسقطی جزو سوغات برخی شهر‌های ایران مانند بوشهر، سیرجان، بندرعباس، کازرون، لار و گراش به شمار می‌آید و هر شهری مسقطی مخصوص به خود را دارد بطور مثال مسقطی شیرازی را با زعفران و مسطقی کرمان را بدون زعفران تهیه می‌کنند، از مواد اولیه آن میتوان به نشاسته، شکر، گلاب، هل، روغن و زعفران اشاره کرد. مسقطی شیراز و مسقطی زعفران دو نمونه شناخته شده از مسقطی هستند که برای تهیه آنها باید به نکات مهمی توجه کرد. در سال ۱۳۹۴ این شیرینی خوشمزه به عنوان ره آورد منطقه لار ثبت ملی شد. مسقطی را می‌توان در رنگ‌ها و طعم‌های مختلفی از جمله مسقطی گردویی، مسقطی شیر، مسقطی ساده و بی‌رنگ و … تهیه کرد که این نوع مسقطی‌ها به عنوان شیرینی در مهمانی‌ها و مراسم‌ها قابل استفاده هستند. راز کش‌دار شدن مسقطی یکی از مواردی است که بسیاری از افراد در تهیه مسقطی به دنبال آن هستند و ما در این مطلب به آن اشاره می‌کنیم.

نجف دریابندری در کتاب مستطاب آشپزی درباره مسقطی چنین ذکر کرده است: «این مسقطی طلایی رنگ را از مسقط در عمان در سبدهای کوچک برگ خرما وارد سواحل خلیج فارس شد و سپس در بندرعباس، بندر لنگه، بوشهر و برخی دیگر از شهرهای جنوبی نظیر آن تهیه می‌شد. مقداری از کیفیت تهیه مسطقی بستگی به روغن زرد آن دارد که درگذشته روغن زرد اعلا همیشه وجود داشته است اما هم اکنون بیشتر از کره یا ترکیب کره و روغن گیاهی استفاده می‌شود.»

مسقطی کاکائویی

مواد لازم برای تهیه مسقطی کاکائویی:

آب: ۴ پیمانه
شکر: ۳ پیمانه
گلاب: ۱ پیمانه
نشاسته گندم: ۱ پیمانه
روغن مایع: ۱/۳ پیمانه
پودر کاکائو: ۲ قاشق غذاخوری

روش تهیه مسقطی کاکائویی:

ابتدا آب، شکر و گلاب را داخل قابلمه ریخته و روی حرارت بگذارید تا شکر حل شود.
وقتی شکر حل شد، پودر کاکائو را به آن اضافه کنید. نشاسته را با ۲ پیمانه آب حل کرده و وقتی حل شد به مواد داخل قابلمه اضافه کنید.
سپس روغن مایع را به آن اضافه کرده و با قاشق مدام هم بزنید. زمانی که غلیظ شد و شروع به حباب زدن کرد به صورتی که از قاشق تکه تکه بریزد مسقطی ما آماده است و می‌توانید آن را در قالب ریخته و در یخچال بگذارید.

سایر نکات:
مقدار پودر کاکائو سلیقه‌ای است.
احتیاج به چرب کردن قالب نیست به راحتی از قالب جدا می‌شود.
نوش جان

کش‌دار شدن مسقطی

راز کش‌دار شدن مسقطی:

در مورد پختن مسقطی باید این نکته را فراموش نکنید که راز کش‌دار شدن مسقطی در صبوری شماست. یعنی باید بایستید و آن را هم بزنید و هم بزنید و هم بزنید. اگر مسقطی حرارت کمی داشته باشد یا کم هم زده شود، نهایتاً معجون غلیظ، سفت و کش‌داری نخواهید داشت. هر چه زمان پخت این حلوا بیشتر باشد و البته در حین پخت مرتب هم بزنید کش‌دارتر و شفاف‌تر می‌شود.

زمان پخت مسقطی کش‌دار حدود ۳ الی ۳٫۵ ساعت طول می‌کشد. این مدت زمان باعث می‌شود تا نشاسته کاملا بپزد و بوی خامی ندهد.

بهتر است برای پخت مسقطی از ظرف لعابی یا چدنی استفاده کنید. استفاده از ظروف روی برای پخت این دسر باعث تیره شدن رنگ مسقطی می‌شود.

برای کش‌دار شدن مسقطی می‌توانید کمی گلوکز به مایه مسقطی اضافه کنید.

2.3/5 - (3 امتیاز)
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. م می‌گوید

    ممنون تشکر واقعا نکته خوبی بود راز کشدار شدن و درست کردن آن در نوع ظرف مخصوص که اشاره کردین ممنون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.